30 Temmuz 2011 Cumartesi

Fiat Doblò 2.0 MultiJet Premio


İlk nesil modellerinden itibaren oldukça başarılı satış rakamlarına ulaşmış bir hafif ticari araç olan Fiat Doblò, ikinci nesliyle binek araç kullanıcılarını da hedefliyor. Ticari segmentte olması sayesinde ÖTV ve MTV'si oldukça düşük olan otomobilin sürüş dinamikleri de artık bu hedefi destekleyecek şekilde başarılı.

2010 yılı başında Antalya'da yapılan lansmanına katıldığım Doblò'nun 1.6 litre hacimli turbo Diesel motorla donatılmış olan modelini burada kullanma fırsatı bulmuştum. Performansını başarılı bulduğum aracın 2 litre hacimli motora sahip versiyonlarının da olması, yüksek performanstan zevk alan beni daha da heyecanlandırmıştı. Aradan geçen zaman içerisinde yine önemli satış başarısı yakalayan ve hemen hemen her köşede bir örneğini görebileceğiniz Doblò'nun en güçlü motoruyla yaptığım teste başladığımda içimde heyecan olduğunu itiraf etmeliyim.


Dış Mekan

İlk nesil kardeşlerine oranla çok daha yuvarlak hatlara sahip olan Doblò büyük far ve ön panjuruyla güçlü bir duruşa sahip. Ticari temellerinin de etkisiyle arkaya gidildikçe köşeli bir hal alan çizgiler şişkin çamurluklarla güçlendirilmiş. Arka kısımda D sütunlarına yerleştirilen stoplar dikkat çekerken bagaj kapağının alçakta bulunan tampona kadar uzandığı görülebiliyor.

Tavan raylarını standart olarak sunan Doblò'nun testime konuk olan modelinde Türk Kahvesi isimli özel gövde rengi seçilmişti. Koyu renge boyanmış 16 inç çaplı jantları da şık bir duruş sergileyen aracın büyük yan aynalarına sinyal lambaları entegre edilmiş.

4.390 mm boya, 1.832 mm genişliğe ve 1.845 mm yüksekliğe sahip olan Doblò yüksekliği dışında C segmentinde bulunan bir araç büyüklüğünde.


İç Mekan

İçeriye geçildiğinde aklınıza gelen ilk sözcük "Ferahlık" oluyor. En azından binek araç kullanmaya alışmış benim gibi birisi için durum böyle. Daha alçak yapılı otomobillere alışık olmanın yan etkisiyse hafif yukarıya doğru açılı duran pedal setine alışmanın süre alması oluyor. Bunun haricinde Doblò'nun boyut avantajı büyük. Büyük ön ve yan camlar sayesinde görüşünde problem bulunmayan aracın yüksek tavanı da bu tip araçlara alışık olmayanları şaşırtıyor. Ön yolcuların hemen üstüne kapaksız bir göz yerleştiren Fiat fonksiyonelliği artırırken tavanın uçsuz bucaksız görünmesinin önüne geçmemiş. Özellikle ön koltuklarda otururken tavana değebilmek için kollarınızı yukarıya doğru dik konuma getirmeniz gerekebiliyor.

Çift renkli olarak sunulan konsol kapı içleri ve koltuk döşemelerinin rengine uygun olarak alınabiliyor. Gösterge tablosu ve üzerinde ses sistemi kontrol düğmeleri bulunan direksiyon simidi diğer Fiat modellerinden alınan Doblò'nun Orta konsolunun da büyük kısmı Punto Evo modeliyle ortak. Konsolun en üstünde TomTom navigasyon sisteminin ön hazırlığı bulunurken onun hemen altında CD ve MP3 çalabilen ses sisteminin kontrolleri ve havalandırma ızgaraları bulunuyor. Daha aşağıya indiğimizde, içerisinde far yükseklik ayarı, ESC'yi devreye alma, dörtlü flaşör, ön ve arka sis farları ve arka cam rezistansını devreye alan düğme grubu bulunan kontrollerle karşılaşılırken buranın da altında elektronik klima yer alıyor.

Vites kolunun bulunduğu kısmın devamı, birbirlerine yakın yerleştirilen ön koltuklar nedeniyle daraldığından el freninin arkasında kapaklı bir kol dayanağı bulunmuyor. Bunun yerine sürücü koltuğunun sağ tarafına katlanabilen bir kol dayanağı yerleştiren Fiat bu alandaki göz eksikliğini konsolda sunduğu ek hacimlerle kapatmış. Start&Stop ile ASR'nin devre dışı bırakma düğmelerini ön koltuklar arasına yerleştiren üretici aynı yerde bir de USB girişine yer vermiş.

Elektrikli cam kumandaları şoför kapısı kolçağına yerleştirilirken yatay konumlu kapı kolları da bu kısımda bulunuyor. Aracın elektrikli yan ayna kumandalarıysa sürücü tarafında bulunan aynanın iç kısmında. Bu arada birbirlerine yakın olan ön koltukların ek mesafeyi nereye yolladığı da belli oluyor. Ön koltuklar ve kapılar arasında oldukça geniş bir alan bırakılmış.

Aracın her iki yanında da bulunan kayar kapılardan ulaşılabilen arka koltuklar da oldukça rahat bir baş ve omuz mesafesi sunarken kısa aks mesafeli versiyonda diz mesafesi büyük bir C serisi aracınki kadar. Elektrikli camlara sahip arka kapılar haricinde sunulan havalandırma ızgarası da arka koltuk yolcularına verilen önemin bir göstergesi.

790 litrelik büyük bir bagaj hacmi sunan Doblò'da bu hacim, arka koltuklar katlanarak 3.200 litreye kadar ulaşabiliyor. Çift katlı kullanılanbilen arka şapkalık da üzerinde 70 kg yük taşıyabiliyor.


Konfor

İlk nesil örneklerinde oldukça düşük seviyelerde seyreden konfor yeni Doblò'da kendisini gösteriyor. Bağımsız arka süspansiyonun etkisiyle bozuk yollarda otomobilleri aratmayan bir süspansiyon konforu sunan aracın iç mekanından da rahatsız edici seslerin gelmemesi olumlu.

Konfor donanımı konusunda da C segmentinde bulunan binek araçlardan geri kalmayan Doblò'nun şehir trafiğine uygunluğunu, daha aracı aldığım ilk gün görme durumunda kaldım. Dur kalk trafikte Start&Stop sisteminin devreye girip çıkması insanı önce biraz tedirgin etse de duruma alışıldığında sürüşte bir problem kalmıyor. 6 ileri vitesli manuel şanzımanı belirli yolları ve zahmetsiz geçişleriyle sağ elinizi yormazken hafif debriyaj pedalı da sol ayağınıza iyi bakıyor.

Konfor konusunda söylemeden geçmek istemediğim bir özellik de arka koltuklar için, ön koltukların arasındaki tünelin bittiği bölüme yerleştirilen havalandırma kanalı. Önemsiz bir ayrıntıymış gibi görünse de araç içinin çabuk bir şekilde istenilen sıcaklığa ulaşmasında rolü büyük olan bu donanım, sıcaklığın araç içinde sabit kalmasını ve ön-arka koltuk sıcaklık farklarını da önlüyor.


Sürüş

Doblò'nun başarılı olduğu kategorilerden birisi de Sürüş performansı. Orta sertlikteki süspansiyon sistemi, ESP ve ASR gibi yardımcı sistemlerle birleştiğinde kompakt otomobiller seviyesine ulaşan bir denge sunarken 16 inç çaplı jantlar ve 60 yanaklı lastikler konforlu bir sürüş sağlıyor. Yalnız aklında yüksek performans olanların lastik seçimine dikkat etmesinde fayda var zira 195/60-16 ölçüsündeki Pirelli Chrono modelleri çok zorlamaya gelmiyor. Neyse ki performans odaklı sürüşler için aynı markanın bolca lastiği bulunuyor. Gayet dengeli bir yol tutuşu olan aracı çok zorladığınızda hafif önden kayma başlıyor. Şayet zorlamaya devam ederseniz ESP devreye girerek Doblò'yu yola oturtuyor.

Hatırlayacağınız gibi Doblò'nun lansmanı sırasında aracın 1.6 litre hacimli turbo Diesel motorla donatılan versiyonunu kullanmıştım. Performans seven bir sürücü olarak 2 litre hacimli bir motor seçeneğinin de bulunduğunu öğrenmek beni oldukça sevindirmişti. 135 beygir güç, 320 Nm tork üretebilen motor düşük devirlerde turbo lag yaşasa da devir sayacı 1.750 d/d'nın üzerine çıktığında performanslı sürüşler elde edilebiliyor. Oldukça sessiz çalışan motorun karakteristiği de oldukça ilginç. Normalde belli bir devirin üzerine çıkıldığında çabuk bir şekilde güçten düşen turbo Diesel motorların aksine Doblò'nun motoru devir kesiciye kadar aracı sabit ivmeyle hızlandırabiliyor.

Vites değiştirme uyarısı da bulunan 6 ileri vitesli şanzımanın özellikle son dişli oranının performans düşünülerek seçilmediğini belirtmeliyim. Aracın 1.510 kg ağırlığındaki gövdesini hareket ettirmekte zorlanmayan motor başarılı ara hızlanmalarıyla da sürüş zevkini eksiltmiyor. Bu konuda yapılabilecek iki eleştiri olabilir. Birincisi, Doblò'nun geniş ön görüşünün sürati belli etmemesi ve bu nedenle de sanki olduğundan düşük performans gösteriyormuş gibi hissettirmesi, diğeriyse yakıt tüketimi. Dur kalk trafikte Start&Stop yardımıyla 10 litre/100 km değerini yakalayabilen araç sabit sürat kullanımlarında da 8 litre/100 km'nin altına düşebiliyor. Performanslı kullanımlardaysa tüketim değeri 11 litre/100 km'yi aşabiliyor. Test sırasında klimanın bir saniye bile kapanmadığını da not olarak düşeyim.


Donanım/Fiyat

Sınıfında bulunan diğer araçlar gibi Doblò da ticari araç kategorisine girdiğinden hem ÖTV hem de MTV değerleri oldukça düşük. Bu sayede 2 litre hacimli turbo Diesel motor ve zengin donanımla indirimli fiyatı 41.470 TL seviyesinde olan Doblò'nun standart donanımında karartılmış arka camlar, gövde renginde tamponlar, arka park sensörleri, tavan rayları, 16 inç çaplı jantlar, çift renkli kokpit, yol bilgisayarı, CD ve MP3 çalarlı ses sistemi, sis farları, deri kaplı direksiyon simidi, el freni ve vites kolları, Start&Stop, elektrikli dört cam, çift kayar arka kapı, elektrikli yan aynalar, ön koltuklarda bel destek ayarı, follow me home fonksiyonlu farlar, ESP, ASR, Hillholder, katlanabilen arka koltuklar ve 6 adet havayastığı sunulmakta.

Sesle kumanda edilebilen Bluetooth ve TomTom navigasyon ön hazırlığı sunan Blue&Me TomTom 1.000 TL karşılığında alınabilirken metalik boya için 250 TL, hız sabitleme sistemi ve ön far yıkayıcılarını içeren lüks paket içinse 400 TL ek ödeme yapmak gerekiyor.


Sonuç

Fiat Doblò beni ilk günden beri şaşırtan bir araç oldu. İlk nesil modellerinde olmasa da ikinci nesilde bir otomobil konforu ve ataklığını sunabilen araç hem oturma alanı hem de bagaj hacmiyle zaten tüketicinin gözdesi olmuş araçların başında yer alıyor. 2 litre hacimli motoruyla sportif olmak isteyen müşterilerine de göz kırpan Doblò'nun en önemli artısıysa eşdeğer donanıma sahip kompakt araçlardan çok daha düşük olan fiyatı.


Fotoğraflar

Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.


Ek Bilgi

Aracı teslim almamın ardından trafiğin hafiflemesini beklemek için uğradığım Kanyon AVM'nin otoparkında beni bir sürpriz bekliyordu. Geçtiğimiz yıl Fiat araçlarının ücretsiz park edebildiği otoparkta bu markayı taşıyan araçlar -sınırlı sayıda da olsa- hala ücretsiz park edebiliyor!!

Bu arada Doblò'yu yollarda başka bir logoyla görürseniz şaşırmayın zira aracın ikizi olan Opel Combo da Bursa'da üretilip ihraç ediliyor.

4 yorum:

  1. çok iyi ve faydalı bir inceleme teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. 11 lt performanslı sürüşte çok değilmi, 1.9 jtd lerde klimalı ort. 6 lt.idi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fena değil. Aracın tüketimi sürücüden sürücüye çok değişiklik gösterir. 1.9 Diesel modelleri kullanmıştım. Yine 11 litre civarında oluyordu tüketim zorlandığında.

      Sil