16 Nisan 2014 Çarşamba

Škoda Rapid 1.6 TDI DSG Elegance


Farklı ihtiyaçlar üreticileri değişik gövde seçenekleri yaratmaya zorluyor. Geçmişte Fabia ve Octavia modelleri arasında bir araç sunmamış olan Škoda bu ikilinin tam ortasına eklediği Rapid modeliyle daha yüksek satış rakamlarına ulaşma hedefinde.

Daha önce ikizi Seat Toledo'yu test ettiğim otomobilin yapısı küçük kardeş Fabia'dan çok ailenin daha büyük üyesi Octavia'yı andırıyor. Volkswagen'in henüz ana markada bir alternatifini sunmamasını da fırsat bilen alt markalar liftback tasarımın bir avantajı olan geniş arka bölüm ve bagaj hacmini de başarı bir tasarımla birlikte sunuyor.


Dış Mekan


Škoda ailesinin genel tasarım anlayışını Rapid'de de görmek mümkün. Köşeli hatlara sahip olan gövdenin ön kısmında panjurla birleşikmiş gibi görünen farlar, sade görünümlü tampon ve sis farları dikkat çekerken yan bölümde hafifçe şişirilmiş çamurluklar, 16 inç çaplı jantlar ve gövde rengine boyanmış kapı kollarıyla yan aynalar bulunuyor.

Büyük kardeşi Octavia gibi bir liftback olan Rapid'in arka bölümünde büyük bagaj kapağı dikkat çekiyor. Yatık arka camın üzerinde radyo anteni bulunurken alt kısımda uzun sayılabilecek ve aracı bir sedana benzeten kapak bölümü yer alıyor. Küçük stoplar gövdenin köşelerine doğru kaydırılmış bir görünüme sahipken alt kısmı siyah plastik korumaya sahip olan arka tamponda üç park sensörü görev yapıyor.

4.483 mm boya, 1.706 mm genişliğe ve 1.461 mm yüksekliğe sahip olan otomobilin aks mesafesi de 2.602 mm olarak açıklanıyor. Bu ölçülerin neredeyse tamamı ikizi Seat Toledo'nunkiyle aynı.


İç Mekan


Volkswagen ailesi otomobilleri içerisinde bulunmuş olanlara yabancı gelmeyecek olan iç mekanda açık renkli döşeme ve yüzeyler ferahlık hissini artırırken kromajlı kapı kolları ve havalandırma ızgarası çerçeveleri daha lüks bir hava yaratmış. Şoför kapısında elektrikli cam ve aynaların kumandalarıyla birlikte ortalama genişlikte bir göz de bulunuyor.

Sade bir görünüm sunan havalandırma çıkışlarının yanında, ortasında yol bilgisayarı bulunan yuvarlak göstergeler de Volkswagen modellerinden tanıdık. Üç kollu direksiyon simidinin üzerinde ses sistemi ve yol bilgisayarı kumanda düğmeleri yer alırken tanıdık tasarımlı ses sisteminde arka park sensörünün görsel uyarısı da yer alıyor.

Havalandırma sistemi dijital göstergelere sahip olan Rapid'in orta konsolu altında iki bardaklık bir de kapaksız göz yer alıyor. Vites konsolunda şık tasarıma sahip vites topuzunun arkasında el freni, çakmak, ideal lastik basınç seviyesi sabitleme düğmesi ve yüksekliği ayarlanabilen, kapaklı kol dayanağı bulunuyor.

İç dikiz aynası üzerinde gözlük kabı sunulan otomobilde yükseklik ayarlı ön emniyet kemerleri ön koltuklar arkasında eşya bölümleri yer alıyor. Arka koltuklarda üç adet kafalık sunan Škoda bu bölümde de kapı içlerinde küçük gözler sunarken ön kol dayanağının arkasına da biri büyük biri de küçük bardaklık eklemeyi ihmal etmemiş.

530 litre gibi geniş bir bagaj hacmine sahip olan Škoda Rapid'in arka koltuk sırtlıkları asimetrik olarak katlanarak bu hacim 1.470 litreye ulaştırılabiliyor. Bagaj bölümünde kullanışlı plastik asma kancaları ve file de sunan otomobilin arka çamurluk bölmeleri gerisinde sunduğu açık gözler de işlevsel.


Konfor


Bulunduğu segment dolayısıyla yüksek bir konfor seviyesine sahip olması beklenmeyen aracın sunduğu donanımlar bunun aksine işaret ediyor. Elektrikli cam ve aynalar, direksiyon simidi üzerinden kumanda edilebilen ses sistemi ve yol bilgisayarı, seviye ayarlı ön kol dayanağı, tam otomatik havalandırma ve hız sabitleme sistemi gibi aksesuarlar konforu artırıyor.

Geniş oturma yüzeyine sahip koltukları da konfor ağırlıklı olan Rapid'in arka koltuklarında sunulan diz ve baş mesafesi bir üst sınıftaki araçları kıskandıracak seviyede.

Orta sertlikte bir süspansiyon sistemine sahip olan Rapid'nun sürüş konforu da başarılı. Çok yumuşak olmayan süspansiyon sistemi istenmeyen dalgalanmalara sebebiyet vermezken 16 inç çaplı jantlarla eşleşen lastikler de yeterli yanak genişliğine sahip.

İç mekan tasarımı Volkswagen ailesinde yer alan diğer otomobilleri hatırlatan Rapid'in sunduğu kalite seviyesi doğal olarak daha yüksek fiyatlı kardeşlerinden farklı. Toledo'da olduğu gibi genel olarak sert plastikle karşılaşılsa da şoför kapısında dört camın da kumandası bulunması, standart olarak sunulan arka cam sileceği ve arka aksta kullanılan disk frenler araçlar arasındaki farklılıklardan bazıları.

Otomobilin konfor namına sunduğu en önemli donanımsa 7 ileri vitesli, çift kavramalı yarı otomatik şanzımanı. Volkswagen grubunun diğer marka ve modellerinde de kullandığı ünite hissedilmeyen geçişleriyle beğeni kazanırken yokuş kalkış desteği ve fren pedalına basılmadığında kaydırma fonksiyonuyla da kullanımda tork konvertörlü ünitelere yaklaşıyor.


Sürüş


Orta sertlikteki süspansiyon ve hızlandıkça sertliğini artıran hidrolik direksiyon sisteminin birleşimi sürücünün isteklerine hızlı bir şekilde cevap verebilen dinamik bir sürüş karakteristiği olmuş. Ön koltukların oturaklarında düz minderler kullanılmış olsa da sırtlıkta yeterince yan destek sunulmuş.

Çok zorlandığında önden kayma eğiliminde olan aracın ESP'si bu kaymayı kolayca engelleyebiliyor. Biraz daha heyecanlı dakikalar yaşamak isteyenler için kapatılabilen ESP'nin bir dostu da otomobilde görev yapan 215/45-16 ölçüsüne sahip lastikler. Segmentine göre geniş sayılabilecek olan lastikler dar yanaklarıyla ani direksiyon hareketlerine başarılı tepkiler veriyor.

Konforun olduğu kadar dinamik sürüşün de dostlarından biri olan 7 ileri vitesli, çift kavramalı, yarı otomatik şanzıman hızlı geçişleriyle göze girmeyi başarıyor. Yüksek devirli kullanımlar için spor moduna da sahip olan ünite vites kolundan da kumanda edilebiliyor.

1.6 litre hacimli turbo Diesel motoru daha önce test ettiğim Polo TDI'da da kullanılan araç 90 beygir güç, 230 Nm tork üretebiliyor. 1.285 kg ağırlığa sahip olan otomobil 0'dan 100 km/s sürate 12.2 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 184 km/s olarak açıklanıyor. Ortalama tüketim testini yaptığım güzergahta bu sefer alışılmadık şekilde az trafik olması ve otoyolda da çok zorlanmaması sayesinde test tüketim ortalaması 5 litre olarak gerçekleşen otomobilin sakin ve sabit süratli kullanımlarda 4.5 litre/100 km'nin altına inebilmesiyse etkileyici.


Fiyat/Donanım


105 beygir güç üretebilen TDI motor, Ambition donanım paketi ve manuel şanzımanla fiyatı 57.400 TL olan  Škoda Rapid Elegance paketiyle 61.900 TL karşılığında alınabiliyor. Aynı otomobil DSG ile alındığında motor gücü 90 beygire düşerken fiyatı 65.400 TL'ye çıkıyor.

Donanımı zengin olan Elegance paketinde Elektrikli cam ve aynalar, direksiyon simidi üzerinden kumanda edilebilen ses sistemi ve yol bilgisayarı, seviye ayarlı ön kol dayanağı, tam otomatik havalandırma ve hız sabitleme sistemi, görsel yardımcıya sahip arka park sensörleri, ESP, 16 inç çaplı jantlar, yükseklik ayarlı sürücü ve ön yolcu koltuğu, USB, Aux ve Bluetooth bağlantıları, ön, yan ve perde hava yastıkları, sis farları ve yokuş kalkış yardımcısı standart olarak sunuluyor.


Sonuç


Sürekli artan vergi oranları nedeniyle fiyatları artışta olan araçlar arasında avantajlı bir noktada bulunan Škoda Rapid, Volkswagen ailesinin altyapısını zengin donanım ve başarılı donanımıyla birleştirmeyi başarmış. Ufak tefek eksikleri bulunsa da 530 litre hacimli bagajıyla bunu kolayca unutturan otomobilin yakıt tüketimi de iki haftada bir zamlanan akaryakıt fiyatlarına uygun olarak oldukça düşük.

Çok iddialı olmasa da şık bir gövde tasarımına sahip olan Rapid'in iç mekanı da doğru donanım ve renk seçenekleriyle yeterince renkli görünmeyi başarabiliyor. Otomatik şanzımanı şehir trafiğinde büyük avantaj sağlayan aracın arka koltuklarında sunduğu hacim de üst sınıfta bulunan otomobilleri kıskandırıyor.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

25 yorum:

  1. Klasik o mu bu mu sorularından olacak ama Seat Toledo mu Skoda Rapid mi sizce?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rapid biraz daha önde bence. Ufak tefek donanım artıları var ki bence önemli.

      Sil
    2. testine gittim toledonun yolu kavrayışı daaha iyi sanırım burulma katsayısı daha iyi ondan kesin

      Sil
    3. Sadece altyapı değil gövde parçalarının da çoğu aynı iki aracın. Burulma katsayılarının farklı olduğunu sanmam. Bununla birlikte benim testlerimde de Toledo daha iyiydi ki o da büyük ihtimalle Seat'ın Michelin Pilot Sport lastiklerinden kaynaklanıyordu. Lastiklerin bu şekilde geleceği garanti olsa tamam da tamamen şans işi olduğundan bu değişkeni gözardı etmemiz gerekiyor.

      Sil
  2. onur bey testini yaptığın aracın donanımı ve fiyat seviyesi nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu sorunun retorik olduğunu varsayıyorum.

      Sil
  3. çok kötü araçlar hyendaiinn accentleri bence buna beş basar fiyata bak fiyata audi alınır ikinciel

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hangi modelin daha başarılı olduğu araçtan beklentilere bağlı. 0 km araçlarla ikinci ellerin fiyat karşılaştırmasıysa pek mantıklı değil. Sonuçta aynı fiyata 2. el Porsche de alınır ama ilk gün kalitesinde olmayacaktır.

      Sil
  4. Bence fiyatların yüksekliğinde sıkıntı vergi artışı değil daha çok kur artışını fırsata çevirmeye çalışan uyanık otomotiv firmaları.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bütün suçu bayiye yüklememek lazım.. kaç kişi ekmek yiyor, ayrıca otomobil satanlar fiyata çok ufak bir kar koyuyor, esas gelir kalemi servis oluyor.

      Sil
    2. Doğru. Bayilerin zararına satış yaptıkları bile oluyor kota doldurmak için. İyice daraltılan pazar yüzünden zaten zor şu sıralar planlanan kotaları doldurmak. Bu arada test aracının Almanya'da %19 vergiyle satış fiyatı 23.190 Euro. Bizde neredeyse 4 katı vergiyle daha ucuz araç.

      Sil
  5. Yine de bu olay yurtdışında Hyundai fiyatına satıldığı halde Türkiye'de bir Golf'ün 90 bin lira olduğu gerçeğini değiştirmiyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 90.000 TL olan Golf 1.6 TDI DSG Elegance modeliydi en son. 26.500 Euro Almanya vergileriyle. 80.000 TL yaklaşık. Yine verginin dörde katlandığını düşünürsek fena değil. Bununla birlikte insanlara Diesel düşünmemelerini önermekten dilimde tüy bitti. Polo 1.6 TDI ile Polo GTI arasında 500 TL fiyat farkı vardı bir ara. Hala gidip turbo Diesel alıyor insanlar. Gören de millet yılda 100.000 km yapıyor zanneder. Durum böyle olunca fiyatlar da şişiyor haliyle. Adamlar sattıkları sürece neden indirsinler ki fiyatı?

      Sil
  6. VW grubunda pek görmediğimiz bir seçenek olarak iç mekan açık renk yani bej olarak seçilmiş.. Sizcede iç mekanı geniş göstermiyor mu? Bu bir opsiyon mu yoksa standart donanımda hep açık renk mi geliyor? Arabayı premium göstermiş bence...

    YanıtlaSil
  7. ücretsiz opsiyon.vw grubu hiçbir araçta deri istemediğiniz sürece krem döşeme mümkün.seat leon'da sunulmaması büyük bir eksi bence.vw grubunda krem döşeme istemenin kötü yanı eğer stokta yoksa bekleme süresinin uzaması.bir tanıdığım polo alırken krem döşeme istedi diye fazladan 1 ay bekledi mesela

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir zamanlar açık gövde renkleriyle alınamıyordu açık renk döşemeler ama artık böyle bir sorun kalmadı sanırsam. Bence de hem daha renkli hem de daha geniş gösteriyor.

      Sil
  8. fabia vardı bende hemde klament donanımlısı fulü ama beş para etmez zor sattım eskiden favoritler neyse fabiada oydu şimdi buda aynıdır skoda neden hala bırakmıyor araba üretmeyi yada daha kaliteli olabilir mesela renault semboller çok kaliteli lüks sınıf araba gibi ekranlı ve güven veriyor hız yapılabiliyor hemde daha ucuz bu skodaların yenilerinin fiyatları da aşırı pahalı yazık ülkemize insanımıza

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Skoda, Volkswagen teknolojisi ve altyapısına ulaşmanın en hesaplı yolu şu anda. Symbol'ün lükse örnek olarak gösterilmesiyse paralel bir evrende olduğumuz anlamına geliyor sanırsam.

      Sil
    2. son cümle :) gerçi şöyle bi ihtimal de var,bi insanın bindiği en kaliteli araç linea ise symbol lüks gelebilir normal karşılamak lazım bence...bi not ekliyim: avrupanın en fakir ülkelerinden ispanya'da bile sadece 1 tane linea gördüm,LÜKS olan symbol hiç görmedim.yine LÜKS olan symbol'ün markasının anavatanı olan fransada aynı şekilde 1 tane bile symbol yoktu.lükse düşkünlükten de değil,her yer clio,208,107,c3 kaynıyodu yani.

      Sil
    3. biz senin gibi gezemedik emre kardeş durumumuz yoktu symbol gördük fabia gördük

      Sil
    4. Fransa'da Symbol görmemek normal. Orada Dacia markasıyla satılıyor :)

      Sil
    5. o da hiç yoktu malesef :) gittiğim yerlerdeki arabaları hep incelerim hangi araba daha çok hangisi daha az hep dikkat ederim.yoksa ben de 2000 yılına kadar 85 model volkswagen lt28 minibüsten başka araç görmedim renault megane wagon bile lükstü bizim için.tabi renault megane wagon'un lüks olduğuna sadece çocukken inanıyordum mesele orda zaten.aynı şekilde bi aracın fiyatını görünce 'offf çok pahalı buna para verilmez verenin aklı yoktur' demek yerine 'öyle bi vergi dayamışlar ki b sınıfı araçlar bile 60 bin tl'yi buluyo' diyebiliyorum mesela.fiyatlarla ilgili yorum yapanlar arasında sadece blog'un sahibi agamemnon bu cümleyi kuruyor.durum böyleyken de symbol lüks oluyor işte.sonra ekonomimiz çok gelişti vs. neyse çok bile konuştum laf anlatmaya çalıştım falan.olan kendi halinde yorumları okuyup başkalarının araçla ilgili düşüncelerini almak isteyenlere oldu.özür diliyorum onlardan ve blogunu kirlettiğim için agamemnondan

      Sil
  9. yerden yüksekliği nasıl bu arabanın, mesela bağa bahçeye gelir mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yerden yüksekliği az değil. 168 mm ama yapısı gereği önermem bağı bahçeyi.

      Sil