27 Kasım 2014 Perşembe

Toyota Verso 1.6 Premium Navi


Japon üretici Toyota'nın küçük MPV modelleri arasında yer alan aracı Verso blogun test konukları arasına girdi. İlk olarak 1997 yılında piyasaya çıkan otomobil üç nesil boyunca Corolla Verso ismiyle üretildi. Üçüncü nesil örnekleri Türkiye'de üretilen araç daha sonra isminde yer alan Corolla ekini kaybederken üretim de Türkiye ile birlikte Çin'e de verildi.

Türkiye pazarında 1.6 ve 1.8 litre hacimli benzinli motorların yanında Aralık ayında tanıtılan 1.6 litre hacimli turbo Diesel üniteyle de satışa sunulan aracın dört farklı donanım paketi bulunuyor. Avrupa pazarlarında satılan 2.2 litre hacimli turbo Diesel motorsa yüksek vergiler nedeniyle ithal edilmiyor. Testime konuk olan Verso'da 1.6 litre hacimli benzinli motor ve en üst donanım paketi bulunuyor.


Dış Mekan


Makyajın ardından daha agresif bir burun yapısına kavuşan Verso'nun tamponunda sportif görünümlü bir hava girişi bulunurken yuvarlak sis farları kromajlı çerçevelere sahip. Daha köşeli farların iç bölümünde görülen kromajlı çıtalar çift parçalı panjurdan Toyota logosuna kadar uzanıyor. Ön camın devamı gibi görünen sabit cam tavanın arkasında kısa bir anten yer alırken bagaj kapağının üzerine küçük bir spoiler eklenmiş.

Yandan bakıldığında füme renkli 17 inç çaplı jantlarıyla dikkat çeken otomobilin A sütunu arkasında kelebek camlar bulunurken yan aynalar camların altına sabitlenmiş. Arkada şeffaf stoplar ve alt bölümü V sekilli bagaj kapağı camı dikkat çekerken tamponun alt kısmına ince reflektörler eklenmiş.

Boyu 4.460 mm olan Toyota Verso'nun genişliği 1.790 mm olarak açıklanırken yükseklik 1.620 mm. 7 kişilik oturma kapasitesi sunan otomobilin aks mesafesiyse 2.780 mm.


İç Mekan


Verso'nun yaşam alanı dış mekanından daha dikkat çekici. Sürücü kapısına ergonomik biçimde yerleştirilen cam kumandalarına merkezi kilit butonu eşlik ederken mat metal görünümlü kaplamalar monotonluğu azaltmış. Kapı açma kolları ve kilitler de farklı görünürken kapı içi cepler ince fakat uzun tasarlanmış.

Çok fonksiyonlu ve deri kaplı direksiyon simidinin sol tarafına yan ayna kumandaları, gösterge paneli aydınlatma ayarı ve ESP düğmesini koyan Toyota sağ tarafa da motor çalıştırma düğmesini eklemiş. İki büyük dairesel gösterge ve yol bilgisayarı ekranından oluşan gösterge tablosu orta konsolun üzerine alınırken buranın hemen altında bir havalandırma ızgarası ve dörtlü flaşör düğmesi bulunuyor.

Biraz daha aşağıda CD girişi, dokunmatik navigasyon ve bilgi ekranı görülürken otomatik havalandırma sisteminin kumanda elemanları alta eklenmiş. Orta konsolun alt bölümüne yerleştirilen vites topuzunun üzerinde kapaklı gözmüş gibi görünen kısımsa açılmıyor. Ön yolcu konsoluna iki havalandırma ızgarası yerleştiren Toyota burada iki torpido gözüne yer vermiş.


Vites topuzunun her iki yanına da altta kalacak şekilde ince gözler yerleştirilirken USB ve Aux girişleri ön yolcunun sol dizinin hemen yanına eklenmiş. Şaft tüneli üzerinde 12 Volt soket, el freni kolu, koltuk ısıtıcısı kumandaları ve çift bardaklıkla birlikte kol dayanağı da bulunuyor. Dayanağın altında, hem ön hem de arkasında açıklık bulunan büyük bir göz de yer alıyor.

Verso gibi bir otomobilin asıl farklılığıysa ikinci koltuk sırasında hissediliyor. Ön koltukların arkasında tepsiler bulunurken zemine gizli gözler eklenmiş. Bu bölümde bir tane daha 12 Volt soketi sunulurken bu bölümdeki üç koltuğun da ileri geri gidip sırtlık açısının ayarlanabilmesi olumlu. Arka kapılara eklenen manuel güneş perdeleri de konforu artırmış.

Sabit açılır tavan sayesinde daha ferah bir yapıya bürünen arka kısımda üçüncü sıra koltuklar bagaj zeminine gizlenebiliyor. Bu koltukların da sırtlık açılarının ayarlanabilmesi güzel bir dokunuş. Bütün koltuklar kullanımdayken 155 litrelik bagaj hacmi sunan otomobilin üçüncü koltuk sırası yatırıldığında hacim 484 litreye ulaşırken ikinci koltuk sırası da üç parçalı olarak yatırılarak daha da büyük bir yükleme hacmi elde edilebliyor.


Konfor


Yedi kişilik oturma kapasitesine sahip en küçük MPV modellerinden olan Verso'nun süspansiyon ayarları konforla dinamik sürüşü çok iyi biçimde harmanlamış. Çukur geçişlerinde tokluğu hissedilen altyapının ince yanaklı lastiklerle birleşmesi de iç mekandakileri rahatsız etmiyor. Motor gürültüsünü başarıyla izole eden Toyota rüzgar sesi konusunda sınıf standartlarını yakalarken yol sesi izolasyonu konusunda biraz daha çalışılması gerekiyor.

Yumuşak debriyaj pedalıyla sürücünün işini zorlaştırmayan otomobilin geniş oturma alanı sunan koltukları da konfora olumlu katkı sağlıyor. Sadece ön değil ardaya yer alan koltuk sıraları için de emniyet kemeri uyarısı bulunan test aracının iç dikiz aynasının üzerinde gözlük kabıyla birlikte arka koltukları gözetleyebilmek için küçük dışbükey bir ayna da bulunuyor.

En üst donanım paketiyle birlikte konfora dönük aksesuarları da dikkat çeken Verso'nun Premium Navi paketinde elektrikli cam ve aynalar, sabit yarım boy cam tavan, yol bilgisayarı, xenon farlar, far yıkama sistemi, yol bilgisayarı, dokunmatik ekranlı navigasyon ve ses sistemi, otomatik far yükseklik ayarı, USB ve Aux girişleri, çift bölgeli havalandırma sistemi, elektrokrom iç ayna, hız sınırlama ve sabitleme sistemi, geri görüş kamerası, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, yükseklik ayarlı ön emniyet kemerleri, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, yarı deri döşemeler, ön koltuklar arkasında masalar, arka kapılarda güneşlikler, Bluetooth bağlantısı, yağmur ve far sensörleri, ön koltuk ısıtma sistemi ve yokuş kalkış yardımcısı standart olarak sunulmakta.

İkinci sıra koltukların ileri geri kaydırılabilmelerinin yanında sırtlık açılarının da ayarlanabilmesi bu bölümde sunulan konforu artırırken baş mesafesinin de başarılı olması otomobile artı puan kazandırıyor. Dışarıdan bakıldığında üçüncü koltuk sırasının olmadığı düşünülebilen Verso'nun bu bölümünde de ilginç şekilde yeterli omuz ve baş mesafesi sunulsa da dizlerin yerleştirilmesi için ikinci sıranın öne çekilmesi gerekiyor.


Sürüş


Daha çok aileler tarafından tercih edilen küçük MPV modellerinde sportif sürüşler için ayarlanmış süspansiyon sistemleri aranmasa da Verso bu testten başarıyla geçti. İlk başta yüksek oturma pozisyonuyla biraz huzursuzluğa sebep olan aracın tepkileri görüldükten sonra sınırlarının beklendiğinden çok daha zor aşıldığı  belli oluyor.

Dinamik sürüşlere uygun bir direksiyon sistemine sahip olan Verso'nun sürücünün hareketlerine verdiği tepkiler hızlı. Zorlandığında önden kayan aracı çizgiye döndürmekte zorlanmayan ESP'nin kapatılması halinde motor devrinin yüksek olmasında yarar var. 215/55-17 ölçülere sahip lastikler sert virajlarda bile gereksiz salınıma neden olmazken fren sistemi de dengeli bir duruş sağlıyor.

Yumuşak bir debriyaj pedalına sahip olan test otomobilinde kullanılan 6 ileri vitesli şanzımanın yolları pek belli değil. Bu nedenle hızlı vites değişimleri yerine konfor ağırlıklı yolculukların seçilmesi daha uygun olacaktır.

Bu tespit 1.6 litre hacimli benzinli motorun tepkileri için de geçerli. Doğal emişli ünite 132 beygir güce sahip olsa da bu gücü 6.400 d/d'da üretmesi, dahası 160 Nm torkunu da 4.400 d/d'da vermesi nedeniyle süratli kullanımlar için sürekli yüksek devir çevirmesi gerekiyor. 0'dan 100 km/s sürate 11.7 saniyede ulaşabilen aracın maksimum sürati 185 km/s olarak açıklanıyor.

Sabırlı ve sabit süratli sürüşlerde ortalama yakıt tüketim değeri 6.5 litre/100 km seviyesine indirilebilen otomobilin vitesi küçültüldükçe tüketimi de artıyor. Test ortalaması 8.8 litre/100 km olarak gerçekleşen aracın hem bu tüketimini düşürmek hem de ara hızlanmalarını iyileştirmek için BMW'nin geliştirdiği 1.6 litre hacimli turbo Diesel motorunu seçmekte fayda var.


Fiyat/Donanım


Makyajlı Verso'nun giriş modellerinde kullanılan 1.6 litre hacimli benzinli motor Comfort Extra donanım paketiyle 65.250 TL'ye alınabiliyor. Elegant paketiyle birlikte 69.450, Premium ileyse 79.350 TL'ye sunulan otomobilin en zengin donanımlı Premium Navi donanımıysa fiyatı 81.080 TL'ye ulaştırıyor.

Otomobilin standart donanımında elektrikli cam ve aynalar, sabit yarım boy cam tavan, yol bilgisayarı, xenon farlar, far yıkama sistemi, yol bilgisayarı, dokunmatik ekranlı navigasyon ve ses sistemi, USB ve Aux girişleri, çift bölgeli havalandırma sistemi, elektrokrom iç ayna, hız sınırlama ve sabitleme sistemi, geri görüş kamerası, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, yükseklik ayarlı ön emniyet kemerleri, ön, yan ve perde hava yastıkları, sürücü diz hava yastığı, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, yarı deri döşemeler, ön koltuklar arkasında masalar, arka kapılarda güneşlikler, Bluetooth bağlantısı, yağmur ve far sensörleri, otomatik far yükseklik ayarı, ön koltuk ısıtma sistemi, karartılmış arka camlar ve yokuş kalkış yardımcısı sunulmakta.


Sonuç


Türkiye'de üretilen otomobiller arasında farklı bir segmentte yer alan Verso'nun kompakt boyutları yedi kişi için aynı anda ferah bir iç mekan sunmasını engellese de değişkenlik konusundaki başarısı tercih sebeplerinden olacakmış gibi görünüyor. Zengin donanımıyla yolcularının yüzünü güldürmeyi bilen otomobilin boyutları şehir yaşantısında rahatsızlık yaşamamasını sağlıyor.

Başarılı ayarlanan yürüyen aksamıyla yüksek tempolü sürüşlerde zevk verecekmiş gibi görünen Verso'nun önündeki en büyük engel doğal emişli motoru. BMW'nin geliştirdiği turbo Diesel motoruyla bu eksikliği kapatmaya çalışan Toyota'nın benzinli motorlarda da aynı yöne doğru ilerlemesi yerinde olacaktır. Giderek şehir trafiğinin vazgeçilmezleri arasına giren otomatik şanzımanın da 1.6 litre hacimli motorların yanına eklenmesi satışları olumlu yönde etkileyecektir.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

5 yorum:

  1. ortaya çok daha başarılı bir araç çıkabilecekken en fiyasko mpv'lerden biri çıkmış ortaya.daha önce araç bakarken verso tavsiye etmişlerdi ama gerek sadece benzinli-manuel kombinasyonuyla satılması, gerek malzeme kalitesinin düşüklüğü araca biner binmez inme isteği uyandırmıştı.avensis bile b sınıfı araçların malzeme kalitesiyle yarışır düzeydeydi. halbuki çok uzağa gitmeyip kendi ürettikleri land cruiser'a bir baksalar nasıl araç üretilir çok rahat görebilirler...japonları işte bu yüzden sevmiyorum.arazide land cruiser, süpersporlarda supra, gtr gibi araçları üretebilecek potansiyeldeki adamların binek araçlarda bu derece fiyasko olmasını cidden aklım almıyor. bu arada yanlış anlaşılmasın farklı sınıflardaki araçları kıyaslamıyorum sadece potansiyellerini kullanmadıklarını belirtiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Motor ve şanzıman seçeneklerine biraz daha dikkat etmeli Toyota. Parça kalitesini de Amerikalıların yeterli gördüğü seviyenin üzerine çıkarmalı. Gerçi satışlardan memnun olunmasa yapılır büyük ihtimalle bunlar.

      Sil
    2. toyota'nın amerika odaklı üretim tarzı olabilir ama öbür yandan avrupa'da yıllardır rekabet ediyor. mesela auris'in golf'e ve avensis'in de passat'a iç mekan kalitesi olarak yaklaşma konusunda bariz yetersiz. diğer japon markaları belki ekonomik açıdan daha çok zorlandığı için iç mekan malzemelerinde kaliteyi ertelemesi anlaşılır ama toyota'nın bunu yapması garip değil mi?

      Sil
    3. Benim de hoşuma gitmeyen bir durum ama sonuçta satışlara bakıyor adamlar. Henry Ford'un Model T'yi sadece siyah renkli sunması gibi olay. Zaten yeteri kadar satılıyorsa daha iyisine gerek yok diyorlar.

      Sil
  2. Toyotanın Tasarım ekibine 10 kat maaş verip otomobil sektöründen çekmek isterdim.

    YanıtlaSil