26 Şubat 2013 Salı

Ford Focus ST


Test için araç vermekten kaçınan Ford Otosan'a kıyağım devam ediyor. Avrupa'ya yavaş yavaş gelmeye başlayan Escape-Kuga ve Fusion-Mondeo ikilisinin ardından performans modeli açlığımı gidermek için direksiyonuna geçtiğim Focus ST ile karşınızdayım.

Focus ailesinin şimdilik en güçlü versiyonu olan otomobil A.B.D.'de sadece beş kapılı hatchback gövde ve manuel şanzımanla sunuluyor. Bir önceki nesilde hem Focus ST hem de Focus RS'te görev yapan 2.5 litre hacimli ünitenin yerine geçen küçük hacimli motor hem daha fazla güç üretiyor hem de saçma vergilerimize daha uygun.


Dış Mekan


Ana hatları standart bir Focus hatchback modelinden farklı olmayan otomobilin farklılıkları da yok değil. Büyük hava girişi, siyaha boyanmış ön panjur, yuvarlak sis farların ve splitter gibi değişiklikler sunan ön tamponun üst kısmında yer alan farların çevresi siyah renkli. 18 inç çaplı jantlarla donatılan Focus ST'de daha aerodinamik yan etekler, daha büyük bir spoiler, daha sportif görünümlü bir arka tampon ve ortaya yerleştirilmiş ilginç tasarımlı bir çıkışa sahip egzoz sistemi görev yapıyor.

Bu araç için daha canlı pastel gövde renklerini de palete katan Ford hem ön panjur hem de bagaj kapağında birer ST logosu sunarken geriye kalan detaylar Focus hatchback'ten aynen alınmış.

4.360 mm boya, 1.824 mm genişliğe ve 1.466 mm yüksekliğe sahip olan otomobilin aks mesafesi 2.650 mm olarak açıklanıyor.


İç Mekan


Aracın ön kapıları açıldığında birkaç sürpriz sizleri bekliyor. Kapı eşiklerinde ST logolu ve kırmızı renkli kaplamalar bulunurken metal pedal seti, çok fonksiyonlu, deri kaplı ve ST logolu direksiyon simidi, orta konsolun en üstüne yerleştirilen turbo basıncı, yağ sıcaklığı ve yağ basıncı göstergeleri ve çok şık görünen Recaro koltuklar bu sürprizler arasında sayılabilir.

İç mekanının geriye kalan bölümünü diğer Focus modelleriyle paylaşan ST'nin köşeli tasarıma sahip kapı içlerinde çok büyük ve derin olmayan gözler bulunuyor. Cam ve yan ayna kumandaları sürücü kapısına yerleştirilirken gösterge tablosuna 4.2 inç büyüklüğünde LCD bilgi ekranı eklenmiş.

Orta konsolun üst kısmına yerleştirilen üç küçük analog göstergenin altına opsiyonel olarak sunulan Navigasyon sisteminin büyük dokunmatik ekranı eklenmiş. Bu bölümün altında 10 hoparlöre sahip Sony ses sisteminin kumandaları eklenirken daha da aşağıda çift bölgeli havalandırma sisteminin tuşları bulunuyor. Vites konsolunda vites kolunun yanında kapaksız bir göz yer alırken daha geride bardaklık, el freni kolu ve 12 Volt soketi bulunuyor.

Ulaşımı diğer hatchback Focus modelleri gibi kolay olan arka koltuklar da öndekiler gibi çift renkli tasarıma sahip. Arka kapıların iç kısımlarıyla birlikte koltukların yan taraflarında da kapaksız gözlere yer veren Ford'un arka koltuk kol dayanağını opsiyonel donanımda sunmasıysa ilginç.

Baş ve omuz mesafesini kardeşleriyle paylaşan Focus ST'nin arka koltuk diz mesafesiyse sırtlıkları daha kalın olan Recaro ön koltuklar nedeniyle yaklaşık 30 mm daha kısa. Aracın opsiyonel donanımları arasında bulunan sunroof biraz küçük kalan boyutlarıyla dikkat çekse de iç mekanın daha havadar olmasına katkısı büyük.

A.B.D. ölçüm sisteminin farklı olmasından dolayı bagaj hacmi 600 litrenin üzerinde gibi görünse de aslında 421 litre hacimli bir bagaja sahip olan otomobilin sunduğu bu hacim ST'nin standart donanımında bulunan stepne ve ses sisteminin parçası olan subwoofer nedeniyle daha da sınırlı. Arka koltukların asimetrik olarak yatırılmasıysa bu sınırlı hacmin genişletilebilmesini sağlıyor.


Konfor


Focus ST'de, ailenin diğer üyelerinde sunulan seviyede konfor aramak yanlış olur. Bununla birlikte yaşam alanında sunulan sunroof, kaliteli ses sistemi, anahtarsız çalıştırılabilen motor, navigasyon sistemi ve çok fonksiyonlu direksiyon simidi sürücü ve yolcuların hayatını kolaylaştırıyor.

Diğer Focus modellerinde kullanılandan daha sert ayarlı süspansiyon sistemi 18 inç çaplı jantlar ve 235/40-18 ölçüleri sunan lastiklerle birleştiğinde konfordan çalıyor olsa da sertlik seviyesi bir önceki nesil Focus RS'te olduğundan daha başarılı.

Çok rahat ön koltuklar ve hafif debriyaj pedalı sayesinde sürücü ve ön koltuk yolcusu konforlu bir yolculuk yaparken kalın ön koltuk sırtlıkları nedeniyle arkada oturanların diz mesafesinin azalmış olması burada yolculuk edecekleri memnun etmeyecektir.


Sürüş


Aracın en başarılı olduğu başlık şüphesiz sürüş. Konfora olumsuz etki eden sert süspansiyon ayarı ve 40 yanaklı lastiklerle birleşen 18 inç çaplı jantlar yol tutuşu zaten başarılı olan Focus'u bir adım öteye taşımış. Çok zorlandığında kontrollü bir şekilde önden kayan Focus ST'de dikkat edilmesi gereken bir konu da torque steer. Daha önce Focus RS testinde de başıma gelen torque steer malesef güçlü ve yüksek torka sahip motorları önden çekiş sistemiyle eşleştirmenin bir yan etkisi. Özellikle 1 ve 2. viteslerde yapılan ani hızlanmalarda direksiyonun sağa kırılmasına neden olan fenomeni kontrol altında tutmak için dikkatli olmak gerekiyor.

Yolları belirgin 6 ileri vitesli manuel şanzıman ve hafif debriyaj pedalıyla vites değiştirmek bir zevk halini alırken dengeli duruş sağlayan frenlerin dozlanması da oldukça başarılı. Çok dengeli bir yapıya sahip olan aracın virajları sevmesi, Recaro koltuklarda oturan ön yolcular için sorun değil. Oldukça rahat olan koltukların yüksek yan destekleri dinamik sürüşlerde ön yolcuları rahatlıkla yerlerinde tutabiliyor.

Tok bir sese sahip olan motor ve egzoz sisteminin yanında duyulan turbo ıslıkları da bir önceki nesil Focus RS'i hatırlatırken turbo basınç göstergesinin sürekli hareket eden ibresi de bana bu aracı hatırlattı.

Otomobilin Focus RS'i hatırlatmayan yanıysa direksiyon sistemi. Elektro-hidrolik sistem diğer Focus modellerinde görev yapandan daha sportif ayarlı olsa da konu yolu hissetmek olunca bir önceki nesilde kullanılan hidrolik ünitenin önüne geçemiyor.

Performans konusundaysa rahatlıkla eski modelin önünde yer alan Focus ST'nin turbo beslemeye sahip 2 litre hacimli motoru 250 beygir güç, 360 Nm tork üretebiliyor. 0'dan 100 km/s sürate 6.5 saniyede ulaşabilen otomobilin maksimum sürati de 248 km/s olarak açıklanmış. Avrupa'da ortalama tüketim değeri 7.2 litre/100 km olarak verilen Focus ST'nin günlük kullanımda ulaştığı 9 litre/100 km'lik değer A.B.D. ölçüm metoduyla elde edilen ortalamaya eşit.


Fiyat/Donanım


Bir kere daha geldik A.B.D.'nin faydalarına. Standart donanımıyla fiyatı 24.495 Dolar seviyesinden başlayan Focus ST'nin 10 hoparlörlü Sony müzik sistemi, yarı deri döşemeli koltuklar, SYNC, MyFord Touch, uydu radyosu ve elektronik klima kumandasını sunan ST2 paketi 2.385 Dolar karşılığında alınabilirken tam deri koltuklar, xenon farlar, viraj aydınlatması, ambiyans ışıklandırması, arka kol dayanağı, ısıtmalı yan aynalar ve navigasyon sisteminden oluşan ST3 paketi 4.435 Dolar'a sizin olabiliyor.

ST2 paketiyle donatılan test aracında bulunan bir diğer opsiyonel donanım olan elektrikli açılır tavan için de 895 Dolar ek ücret isteniyor.

Avrupa'da fiyatları yaklaşık 31.000 Euro seviyesinden başlayan otomobilin Türkiye'de dahil olduğu vergi dilimi artık neredeyse bir önceki nesil modellerin seviyesinde bir oran istediğinden fiyat da otomatik olarak 50.000 Euro seviyesine çıkacak gibi görünüyor.


Sonuç


Ford Focus ailesinin şimdilik en güçlü versiyonu olan ST'nin Avrupa pazarında çok tutuşacağı düşünülen Station Wagon seçeneği okyanus ötesinde bulunmasa da hatchback modelin dinamik sürüş özellikleri ve istenen fiyata sunduğu özellikler oldukça başarılı.

Volvo'dan alınan ve bir önceki nesil Focus ST ve RS modellerinde görev yapan 5 silindirli motorun küçüleceğini duyduğumda biraz korkmuş olsam da eskisinden 25 beygir daha güçlü bir şekilde karşımıza çıkan yeni nesil Focus ST'yi kullanırken RS için sabırsızlanmamak elde değil.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

9 yorum:

  1. 0-100 değeri yine 6.5 sn olan Megane 2 Rs'in türkiye 2. el fiyatı şu an 30 bin lira olduğu göz önünde bulundurulursa focus st'ye 50bin€?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vergilerin fiyatları saçma seviyelere yükselttiği doğru ama yeni bir aracı hem kasası yenilenmiş hem de 5 yaş üstü bir araçla kıyaslamak pek adil değil.

      Mégane RS de tanıtıldığında saçma sapan bir fiyata sahipti ki o nedenle satış rakamları yüksek olmadı. Aynı neden ikinci elde tutunamamasını ve fiyatların aşırı düşmesini de beraberinde getirdi.

      Aynı şeyi yeni Mégane RS'te de göreceğiz 5-6 seneye kadar.

      Sil
  2. Biraz daha Amerika'da kalırsan şu vergi sistemi ile ilgili iyice delleneceğe benziyorsun :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amerika'dan döneli çok oldu. Testleri yazarken gerçekler tekrar tekrar geliyor insanın önüne.

      Sil
    2. orda focus st,golf gti fiyatına burda comfortline,audi s3 fiyatına burada highline golf alınabiliyor...(1.4 tsi motor manuel şanzıman) söver misin sabaha mı bırakırsın...

      Sil
    3. malesef dediğiniz yanlış dostum. buradaki golf fiyatına (67bin TL) ABD'de 328i alınıyor. daha vahim yani.

      http://www.bmwusa.com/standard/content/vehicles/2013/3/328isedan/default.aspx

      Sil
    4. işte fiyatları kademe kademe kıyaslarsak daha da büyük bir sinir krizine girmek mümkün.bizden topladıkları vergilerle 760li'ye a8'e biniyor şerefsizler...

      Sil
  3. bir 990 beygirlik dizel de buna gidermiş Onur başkan :)

    YanıtlaSil
  4. Hocam 1.6 180 hp tam otomatik kuga almayı düşünen çok kişi var ama herkesin yakıt konusunda kafası karışık, tam otomatikten dolayı gitmiyor diyenler var, bazıları da iyi gidiyor diyorlar. Milletin ağzı çift kavramalardan yanmışken, kuganın bu versiyonunu sırf bu sebepten ciddi ciddi düşünenler var, bu konuda sizin bir testiniz ya da ön gürünüz, fikriniz varsa paylaşırsanız sevinirim.
    Zaten kuga 2.0 dizel ve benzinli motorlarında usada powersihft yok orada araca tam otomatik koymuşlar buna bakarak adamlar çift kavramayı risk olarak görüyor ve ekonomi derdi olmayan usa da tam otomatikle kendini güvence altına alıyor. Ayrıca bu 1.6 180 bg tam otomatik kugadaki şanzımanın üreticisi ve kodunu biliyorsanız paylaşırsanız sevinirim.

    YanıtlaSil