18 Eylül 2011 Pazar

Fiat Fiorino 1.3 MultiJet Combi Emotion


Küçük ticari araçlar pazarında uzun zamandır başarılı satış rakamlarına imza atan Fiat özellikle Doblò ve Fiorino modelleriyle ülkemizde de tutuluyor. Geçtiğimiz haftalarda, Opel Combo olarak da üretimine başanan Doblò modelini test ettiğim Fiat küçük ticari araç ailesinde şimdi sıra Fiorino'da.

Teknik olarak ticari araç olsa da ülkemizde genelde çocuklu ailelerin tercih ettiği otomobiller olan Doblò ve Fiorino serileri zamanla bu talebe ayak uydurup hem daha konforlu hem de daha performanslı hale geldiler. Donanım konusunda C sınıfı otomobillerle yarıştığını gördüğümüz Doblò'nun ardından Fiorino'nun da B sınıfı otomobillere rahatça kafa tutabildiğini gördüm.


Dış Mekan

Büyük kardeş Doblò'ya oranla daha köşeli bir tasarıma sahip olan Fiorino, PSA grubuyla ortaklaşa geliştirilen bir proje. Bu nedenle Citroën Nemo ve Peugeot Bipper adında ikiz kardeşlere sahip olan otomobil ülkemiz pazarında bu iki araçtan çok daha başarılı satış adetlerine ulaşıyor.

Köşeli de olsa tasarımı genel anlamda oldukça şık görünen bir otomobil olan Fiorino sadece ön tamponunun olması gerekenden uzun görünmesi nedeniyle biraz orantısız duruyor. Bunun haricinde sportif olduğu bile söylenebilen tasarım tavan rayları ve 16 inç çaplı şık jantlarla pekiştiriliyor.

3.864 mm boya, 1.716 mm genişliğe ve 1.721 mm yüksekliğe sahip olan Fiorino 2.513 mm'lik aks mesafesine sahip. Görüldüğü gibi şehir içinde dolaşmak için gayet uygun boyutlara sahip olan aracın park sorunu da neredeyse yok gibi.



İç Mekan

Fiat kullanıcılarının yabancılık çekmeyecekleri bir iç mekana sahip olan Fiorino'nun ön koltuk sırasında neredeyse bütün kumandalar ailenin diğer modellerinden tanıdık. Üzerinde ses sistemi kumanda elemanları bulunan 3 kollu direksiyon simidinin arkasındaki kollardan yol bilgisayarı kontrol edilebiliyor. Rahat takip edilebilen gösterge tablosunda yol bilgisayarı ekranı da bulunuyor. Bilindik bilgilerin yanında vites değiştirme uyarısının da bulunduğu ekran Start&Stop sisteminin devrede olup olmadığını da belirtiyor.

Kokpitin sol tarafında bulunan havalandırma kanalının altına konumlandırılan sis farı ve far yükseklik ayarı kumandalarının yanında bilgisayarın menü çıkış düğmesi bulunuyor ki bu kumandanın yeri unutulmamalı, zira diğer yol bilgisayarı düğmelerinden ayrı.

Kolay alışılan bir orta konsol dizilimine sahip olan otomobilin TomTom navigasyon sistemi entegrasyon noktası konsolun en tepesine yerleştirilirken bunun altında CD ve MP3 çalabilen ses sistemi kumandaları, ASR, Start&Stop, arka cam rezistans ve dörtlü ikaz düğmeleri ve manuel ayarlı klimanın ayar birimleri bulunuyor. Vites kolunun önünde bir eşya gözü yerleştiren Fiat koltukların arasına kapaklı bir göz yerine bardaklık ve USB girişi koymuş. Doblò'da olduğu gibi kapılardan uzak konumlandırılmış ön koltukların arasında, istenildiğinde kaldırılabilen bir kol dayanağı bulunuyor.

Otomobilleri kullanırken normalden biraz daha yukarı pozisyonda oturmayı seven bir insan olduğumdan bana resmen eldiven gibi oturan bir sürüş pozisyonuna sahip olduğunu düşündüğüm Fiorino herkes için aynı konforu sağlayamayabilir, zira ben bile sürücü koltuğunu en alçak pozisyona getirip rahat ettiğim pozisyonu buldum. Direksiyon simidinin de yükseklik ve derinliği ayarlanabilirken vites kolunun sürücüye yakın yerleştirilmiş olması büyük avantaj.

Arka koltuk sırasında da önde olduğu gibi geniş bir baş mesafesi bulunan Fiorino'nun sunduğu diz mesafesi de boyutlarına oranla oldukça başarılıyken küçük kayar kapıları nedeniyle çıkışlarda ayakların B sütununa sürtünmesi olası. Bunun haricinde rahat açılıp kapanabildiğini söyleyebileceğim arka kapılarda bulunan camlar dışarıya doğru açılabiliyor. İki kişi için tasarlanan arka koltuklar parçalı olarak katlanarak 356 litre hacimli bagaj hacmini 2.500 litreye kadar büyütebiliyor. İstenildiğinde devrilebilen bu koltuklar dilerseniz yerlerinden sökülebiliyor.


Konfor

Sınıfından beklenmeyen bir özellik olsa da başarılı konfor düzeyi sunan bir süspansiyon sistemine sahip olan Fiorino bu konuda istenen her özelliği sunuyor diyebilirim. İnce yanaklı lastikler ve sertçe ayarlanmış süspansiyon sistemine rağmen sahip olduğu başarılı koltuklar ve sağlam konsol sayesinde yolcularına rahatsızlık yaşatmayan otomobilin donanımında bulunan elektrikli cam ve aynalar, klima ve direksiyondan kumanda edilebilen ses sistemi gibi donanımlar da konfor seviyesinin binek araçlara yaklaşmasını sağlıyor.

İç mekan hakkında yazarken de belirttiğim gibi benim için mükemmel bir sürüş pozisyonuna sahip olan otomobilin şanzıman ve direksiyon sistemi de sürücüyü yormayacak şekilde ayarlanmış. Orta sertliğe sahip direksiyon sistemi ne manevralarda zorluyor ne de otoyolda hafif kalıyor. Yumuşak debriyaj pedalı ve kolay geçen vitesler de sürücünün işini kolaylaştırıyor.


Sürüş

Gelelim Fiat modellerinin en başarılı oldukları bölüme. İtalyan ateşini en iyi şekilde yansıtan otomobillerden olan Fiat, bu özelliği ticari araçlarına bile uyguluyor. Başarılı ayarlara sahip süspansiyon sisteminin yanında sürücüyü bilgilendirmesi yeterli olan direksiyon sistemi sayesinde araç izine sağdık kalırken zorlandığı zamanlarda gösterdiği hafif önden kayma eğilimi kolayca kontrol altında tutulabiliyor. Aracı daha da zorlarsanız donanımında bulunan ESP olaya müdahale edip otomobili çizgiye oturtuyor.

Ani yön değişimlerinde şaşırtıcı derecede stabil olan Fiorino yüksek yapısı olan ticari bir araçtan çok alçak yapılı bir hatchback gibi tepki gösteriyor. Aracı bu derece sportif kullanmak istemeyeceğinizi düşünüyorsanız 1.25 litre hacimli turbo Diesel motorun 95 beygir güç, 200 Nm tork üretebilen versiyonunu bu kasada denememişsiniz demektir. Sürekli devirlenmeye istekli motor 5 ileri vitesli şanzımanla uyumlu olsa da aynı motor versiyonuna sahip Punto Evo'da sunulan 6. vitesi istiyor. Maliyet düşürmeye yönelik olduğunu düşündüğüm 5 ileri vites kullanımı aslında bir yerde yerinde bir seçim de olmuş zira daha kısa oranlı bir şanzıman kullansaydı Fiat, Punto Evo'nun satışlarından daha da fazla çalabilecek bir araç yaratmış olurdu.

Boş ağırlığı 1.190 kg olan Fiorino 1.3 MultiJet Euro5'in sahip olduğu başarılı yol tutuş dinamiklerinin bir sorumlusu da jant ve lastikler. 16 inç çaplı jantlar ve Bridgestone'un 195/55-16 ölçülerindeki Turanza serisi lastikleri Fiorino ile başarılı bir ekip oluşturmuş.

Tüketim verilerini hiç de düşük götermeyecek şartlarda test ettiğim Fiorino bu kategoride de oldukça başarılı sonuçlara imza attı. Şehir içi ve yüksek süratli otoyol kullanımlarından oluşan parkurda ortalama 6.9 litre/100 km mazor yakan aracın 110-120 km/s sabit süratte elde edebileceği ortalama 5.5 litre/100 km'nin altına inebiliyor. Bu arada bu ortalamaların tamamı klima açıkken elde ediliyor ki geniş bir iç hacim sunan Fiorino'nun klimasının göz kamaştırıcı bir soğutma performansına sahip olduğunu belirtmeden geçemeyeceğim.


Donanım/Fiyat

İşte Fiorino'nun başarısının arkasında yatan asıl neden. 2011 modelleri 35.190, 2012 modelleriyse 36.580 TL seviyesinden başlayan fiyatlarla alıcı bekleyen 1.3 MultiJet Combi Emotion modelleri, yaklaşık aynı donanım ve performansa sahip Dualogic şanzımanlı bir Punto Evo'dan neredeyse 7.000 TL daha ucuz.

Standart donanımında renkli tamponlar, arka park sensörleri, 16 inç çaplı alaşım jantlar, koyulaştırılmış arka camlar, tavan rayları, sis farları, elektrik kumandalı yan aynalar, yükseklik ve bel desteği ayarlı sürücü koltuğu, elektrikli ön camlar, çift parçalı katlanabilen arka koltuk, Start&Stop, yükseklik ve derinlik ayarlı hidrolik direksiyon, klima, far yükseklik ayarı, yol bilgisayarı, Follow-me-home sistemi, CD ve MP3 çalabilen, direksiyondan kumanda edilebilen ses sistemi, Blue & Me TomTom navigasyon ön hazırlığı, ABS, EBD ve dört adet hava yastığı bulunan aracın opsiyon listesiyse kabarık değil. Metalik boya farkı sadece 250 TL olan aracın Blue & Me TomTom navigasyon sistemi 1.000 TL farkla sunulurken ESP, ASR ve Hillholder içeren paket 750 TL'ye satılmakta.


Sonuç

Doblò'nun ardından Fiorino da şaşırtmaya devam ediyor. Yalnız bu aracın etkileyicilik oranı daha bile yüksek. Şık tasarımı, performans ve tüketim dengesini çok iyi ayarlayabilmiş motoru ve dinamik yol tutuş özellikleriyle satış başarısının şans eseri yakalamadığını gösteren Fiorino, sınıfındaki araçların yanında kendisiyle yaklaşık olarak aynı donanımı sunan B sınıfı araçlara da ciddi bir rakip. Önceleri insanların neden bu sınıfa yönlendiğini anlamamış olsam da B sınıfıyla arada bulunan küçük donanım farkları ve büyük fiyat uçurumu yeterli nedeni sunuyor.


Fotoğraflar

Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

7 yorum:

  1. Anlatım yine çok güzel.. Renk de al beni al beni diye bağırıyor.

    YanıtlaSil
  2. Ülkemiz insanı deli gibi alıyorsa bi bildiği vardır. Methiyelere boğulmuş bir test yazısı ama gerçekler yazılmış, her zamanki gibi müthiş kelime seçimleri teşekkürler Onur bey.

    YanıtlaSil
  3. onur bey bu araç hakkındaki yorumlarınız? yakıt cimrisimidir.

    YanıtlaSil
  4. onur bey almayı düşünüyoruz kaçırmakistemiyorum bugun cevabınızı rica ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sakin kullanımda düşürülebiliyor. Yukarıda belirttiğim gibi 6.9 litre/100 km oldu test ortalaması.

      Sil