20 Eylül 2015 Pazar

Volkswagen Caravelle Comfortline BMT 2.0 TDI DSG


Volkswagen'in çok koltuklu insan taşıyıcıları uzun bir geçmişe sahip. Kökleri 1950 yılına kadar uzanan bu vanlar ilk üç nesilde Type 2 olarak anılmış olsalar da daha sonra bu nesillerin kodları T1, T2 ve T3 olarak anılmaya başladı. İlk nesil modeller 1967 yılına kadar üretilirken ikinci nesil 1979, üçüncü de 1992 yılına kadar üretimde kaldı.

Transporter ismiyle birlikte satışına başlanan T4'ün üretimi 2003 yılına kadar sürerken T5 ile beraberliğimiz 2015 yılına kadar sürdü. T6 olarak bilinen 6. nesil modeller 2015 yılında tanıtılırken Type 2'den beri daha konforlu binek modellere verilen Caravelle ismi de bu araçla birlikte mevcudiyetini koruyor. Testime katılan araç 8+1 koltuk dizilimine, 140 beygir güç üretebilen motora ve DSG'ye sahip bir örnek.


Dış Mekan


Volkswagen'in sade ve çok dikkat çekmeyen tasarımlardan hoşlandığı biliniyor. Ticari araçlarında bunu daha da ileriye taşıyan firma uzun zamandır köşeli hatlara sahip olan Caravelle'in bu özelliğini değiştirmemiş.

Binek Volkswagen modellerinde olduğu gibi ön panjurla bütünleşen bir far tasarımına sahip olan aracın ön tamponu da siyah renkli plastik süslemelere ve en alt bölüme yerleştirilmiş ince yapılı sis farlarına ev sahipliği yapıyor.

16 inç çaplı alaşım jantlara sahip olan Caravelle'in yandan görünümü artık kült halini almaya başlarken burada markanın güncel modellerine göndermeler yapan tek detay kromajlı çerçeveye sahip sinyaller oluyor. Daha yuvarlak hatlı yan aynalara sahip olan aracın arka bölümünde köşeli tasarıma sahip LED stoplar ve köşelerine reflektörler yerleştirilmiş ince yapılı tampon dikkat çekiyor.

Türkiye'ye uzun aks mesafeli versiyonları ithal edilen Caravelle'in boyu 5.304, eni 1.904 ve yüksekliği 1.990 mm. Aracın aks mesafesiyse 3.400 mm.


İç Mekan


Tasarımda süregelen ciddiyet kendisini iç mekanda da gösteriyor. Köşeli hatlar ve kullanılan siyah renkli plastik bir ticari araç içerisinde olduğunuzu hissettirirken ön kapılarda hem alt hem de üst gözlerin olması depolama alanı konusunda sıkıntı çekilmeyeceğinin bir göstergesi. Ön cam ve yan ayna kumandalarıyla birlikte merkezi kilit düğmeleri de sürücü kapısına yerleştirilirken binek modellerde de görev yapan şık direksiyon simidi en çok dikkat çeken parçalar arasında yer alıyor. Sürücü koltuğunun sol altında ufak bir cep bulunurken USB girişi torpido gözü üzerine eklenmiş.

Konsolun üst kısmında, iki köşede birer küllük sunulurken orta konsolun üzerinde bulunan tepsinin içerisinde 12 Volt sokete yer verilmiş. Aydınlatma kumandaları sürücünün solunda görülebilirken gösterge tablosu da ailenin diğer araçlarından tanıdık. Dik yerleşime sahip havalandırma ızgaraları arasında dokunmatik ekran ve altında 3 bölgeli otomatik havalandırma sisteminin kumandalarına yer verilirken park sensörleri, start/stop ve elektrikli kayar kapı kumandaları bu alana serpiştirilmiş.

Torpido gözünün hem yanı hem de üstinde ikişer adet kapaksız göz sunan Caravelle yan havalandırma çıkışlarının altına da küçük cepler eklemiş. Şık görünüme sahip vites topuzunun orta konsola birleşik yerleşime sahip olması sayesinde ön koltukardan arkaya rahatlıkla geçilebiliyor. Bu arada ön kapılar açıldığında karşınıza çıkan basmakların "Caravelle" logolu aydınlatmaları hoş bir dokunuş olmuş.

Elektrikli olarak açılıp kapanabilen kayar kapı sayesinde ulaşılabilen arka bölümde 3 koltuk sırası sunan Caravelle bu bölüme özel havalandırma sistemi kumandaları, aydınlatmalar ve üfleçleri tavana yerleştirmiş. Her koltuk sırası için küllük sunulurken yan camların tamamında manuel perdeler yer alıyor. Ayrıca ikinci koltuk sırasının her iki yanında bulunan camlar kaydırılarak açılabiliyor.

Üç koltuk sırası da dik konumdayken küçük bir bagaj bölmesine sahip olsa da bu koltukların sırtlıklarının yatırılabilmesi, dahası koltukların tamamen sökülebilmesi hacmin inanılmaz boyutlara ulaşmasını sağlıyor. İki koltuklu kullanımda 1.2 tonun üzerinde yükleme kapasitesine sahip olan Caravelle'in yükleme bölümüyse 6.7 metreküp hacim sunuyor.


Konfor


Aracın konfor anlayışı, daha çok binek araçlara alışık olan benim gibi sürücüler için oldukça farklı. Yüksek oturma pozisyonu ve geniş cam alanlar sayesinde büyük boyutlarına rağmen başarılı görüş açılarına sahip olan Caravelle'in yol ve motor sesi izolasyonları B segmenti otomobiller seviyesinde. Rüzgar sesiyse köşeli hatlar ve büyük kesit alanı nedeniyle yüksek süratlerde ön bölüme iletiliyor.

Ön aksta sertçe bir süspansiyon sistemine yer veren Volkswagen arka aksın sertliğiniyse belirgin şekilde azaltmış. Kasis geçişlerinde rahatça fark edilebilen bu farklılık arkada oturan yolcuların sürüş konforu için iyi haber. Bu bölümdekiler için bir diğer iyi haber de arkaya özel kumanda ve üfleçlere sahip havalandırmayla açılabilen camlar. 215/65-16 ölçülerine sahip lastikler sayesinde özellikle ön bölüme gelen yol darbeleri sönümlenebilirken aynı lastikler arka bölümü daha da konforlu hale getirmiş.

Yapısı gereği baş ve omuz mesafelerinde sıkıntı olmayan Caravelle'in koltuk sıralarında geriye gidildikçe diz mesafesi azalıyor. Arka bölümde raylı koltuklar olmaması nedeniyle ek diz mesafesi kazanmanın yolu öndeki koltuğu yatırmak veya sökmekten geçiyor. İki ve üçüncü sıra koltukların sağ bölümünde görülebilen kaldırılabilir ve açısı ayarlanabilir kol dayanakları sürücü ve ön yolcu koltuğunun iki yanında da bulunuyor.

Aracın konfor donanımları arasında elektrikli ön camlar, elektrikli yan aynalar, elektrikli arka kayar kapı, yol bilgisayarı, ön ve arka sis farları, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, dokunmatik ekranlı ses sistemi, güneş perdelerine sahip arka camlar, üç bölgeli tam otomatik havalandırma sistemi, arka bölüme özel hava üfleçleri, USB ve Aux girişleri, Bluetooth bağlantısı, yokuş kalkış desteği, cruise control, ön ve arka park sensörleri, far ve yağmur sensörleri, elektrokrom iç ayna, bel destek ayarlı ve açısı ayarlanabilir kolçaklara sahip ön koltuklar bulunuyor.

Şüphesiz en büyük konfor donanımı olan otomatik şanzıman Volkswagen ailesinin birçok modelinde görev yapan 7 ileri vitesli, çift kavramalı, yarı otomatik ünite. Hızlı ve sarsıntısız geçişlere sahip olan şanzıman start/stop sistemiyle de başarılı şekilde eşleştirilmiş. Öyle ki bazı durumlarda sistem bir kalkış kontrolü kadar etkili olabiliyor. Bu arada yüksek tork ve vites oranları sayesinde araç boşken, dur-kalk trafikte 2. viteste kalkıyor.


Sürüş


Yüksekliği 2 metre sınırında, ağırlığı da 1.9 tonu geçen bir ticari araçtan spor otomobil performansı beklemek yanlış olur. Geniş yanaklı lastikleriyle virajlarda salınıma girme potansiyeli olan Caravelle'in sertçe ayarlanmış ön süspansiyon sistemi buna izin vermiyor. Direksiyon sistemi biraz hissiz olan aracın yönlendirme ve genel olarak kontrolü çok başarılı. Bunun sebeplerinden birisi direksiyon sisteminin sürücü hareketlerine hızlı cevap verebilmesi olsa da asıl fark yaratan sürücünün neredeyse ön tekerleklerin üzerinde oturuyor olması.

Yükseklik nedeniyle başlarda korkutan Caravelle'e alıştıktan sonra bir otomobil kadar rahat kullanıldığı görülebiliyor. Binek araç sürücülerinin alışması gereken en önemli noktaysa fren sistemi. Biraz yukarıda duran ve uzun stoklu fren pedalı ilk birkaç santimetrede hiç etki göstermiyormuş gibi gelirken daha sonra otomobil frenleri gibi devreye giriyor.

Başarılı geçişleriyle beğeni kazanan şanzımanın vites kolu direksiyon simidine yakın yerleştirilmiş. Bu sayade manuel kullanımda vakit ve konsantrasyon kaybının önüne geçilirken dinamik sürüşler daha da zevkli hale geliyor.

Kaputu altında 2 litre hacimli bir turbo Diesel motor bulunan test aracı 140 beygir güç, 340 Nm tork üretebiliyor. 173 km/s maksimum sürate ulaşabilen Caravelle'in düşük süratlerdeki ara hızlanmaları zevk veriyor. Sabit ve çok yüksek olmayan süratlerde yakıt tüketim ortalaması 7 litre civarında seyreden aracın test ortalamasıysa 8.6 litre/100 km oldu.


Fiyat/Donanım


Türkiye'ye sadece uzun aks mesafeli versiyonları ithal edilen Caravelle'in Trendline donanım, manuel şanzıman ve 102 beygir güç üretebilen 2 litre hacimli motora sahip versiyonları 93.680 TL seviyesinden başlayan fiyatlarla satılıyor. Comfortline donanım paketi ve 140 beygir güç üretebilen motorla fiyat 107.890 TL'ye ulaşırken DSG ile ulaşılan değer 115.180 TL. Biraz daha zengin donanım ve 180 beygir gücünde motor isteyenlerse 121.790 TL karşılığında en yüksek performanslı seçeneğe kavuşabiliyor.

Aracın standart donanımında elektrikli ön camlar, elektrikli yan aynalar, elektrikli arka kayar kapı, yol bilgisayarı, ön ve arka sis farları, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, dokunmatik ekranlı ses sistemi, güneş perdelerine sahip arka camlar, üç bölgeli tam otomatik havalandırma sistemi, arka bölüme özel hava üfleçleri, USB ve Aux girişleri, Bluetooth bağlantısı, viraj içi aydınlatması, cruise control, ön ve arka park sensörleri, far ve yağmur sensörleri, elektronik diferansiyel kilidi, sürücü ve ön yolcu hava yastıkları, yokuş kalkış desteği, elektrokrom iç ayna, bel destek ayarlı ve açısı ayarlanabilir kolçaklara sahip ön koltuklar bulunuyor.


Sonuç


Binek araçlar test etmeye alışmış bünye için bu büyüklükte bir ticari araç test etmek yabancı olsa da Volkswagen bu işi kolaylaştırmış. Bu segmentte senelerdir değişmeyen bir tasarım çizgisi oturtan Alman marka tasarımdan çok işlevselliğe önem veriyormuş gibi bir etki bırakıyor. Boyutlarını ve ağırlığını belli etmeyen bir kıvraklığa sahip olan Caravelle yüksek sürüş pozisyonunun da verdiği avantajla uzun yolda iyi bir yol arkadaşı.

8+1 yapıyı uzun aks mesafesi ve toplamda dört koltuk sırasıyla sağlayan Volkswagen arka bölüm için sunduğu donanımlarla yolcuların konforunu da düşündüğünü gösteriyor. Daha da fazla işlevsellik için raylı sisteme sahip koltuklar sunulursa rakip tanımayacak duruma gelebilecek Caravelle'in otomatik şanzımanı da sıkışık şehir trafiğinde büyük rahatlık sağlıyor.


Fotoğraflar

Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

17 yorum:

  1. Hiç yorum olmayan test mi olur be ! Eline beline sağlık onur .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Ben de şaşırdım aslında. Hele de motoru skandala karıştıktan sonra daha çok yorum beklerdim.

      Sil
  2. Das Sahterkar. Almayin aldirmayin bu sahtekarlarin aracini.

    YanıtlaSil
  3. Biz daha iyisini yapana kadar en sahtekari bu.

    YanıtlaSil
  4. Bunlarin ilk dolandiriciligi degil ki. Gecen senelerde ADAC la kolkola verip bi sahtekarlik daha yapmislardi. Bi tane alman muhipleri dernegi uyesi de cikmis bir kac muhendisin kendini ispatlama cabasi diyor,tey Allahim ya :) Bu vw nin ne ilk sahtekarligi ne de son. Ama son olaylari gercekten kendilerinin dolandiricilikta kat ettigi yolun buyuk oldugunu gosterdi :)

    YanıtlaSil
  5. Bir kaç mühendisin isgüzarlığı haa..
    3.dunya ülkesiyiz vesselam.

    YanıtlaSil
  6. Ön koltukların arasında sanki gereksiz bir boşluk bırakılmış gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O boşluk arka koltuklara geçişi sağlıyor. Aynı zamanda onun sayesinde arkada ikinci kayar kapı bulunması gerekmiyor.

      Sil
  7. onur bey bu son vw sahtekarlığı konusunda bize bilgi verir misiniz? nedir, ne değildir? vw marka araba almasak mı bundan sonra?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Markayı almamak müşterinin tercihi. Olaysa şu: Diesel motorların temiz olduklarını kanıtlamak isteyen Amerikan Çevre Bakanlığı, West Virginia üniversitesine gidip birkaç Diesel aracı test etmesini istiyor. Yapılan testler sonucunda salınım oranlarının iddia edilenin 40 katına kadar çıktığı saptanıp bu şekilde raporlanıyor. Buraya kadar olaylar aslında 6 ay öncesine dayanıyor. Amerikan hükumeti olayı daha da deşmek isteyince geçtiğimiz hafta VW yaptığını itiraf etti. Emisyon testleri laboratuar ortamında ve belirli motor yükleri altında yapılıyor. Aracın beynini, test yapıldığını anlayacak şekilde programlayan VW bu durumda en temiz yanma moduna geçiyor.

      Sil
  8. onur haberini mutlaka yapr yorumlarıyla birlikte knks merak etme gelir yakında tatilden rusyada şimdi

    YanıtlaSil
  9. o zaman son olarak şunu söyleyeyim; almanlar bile sahtekarlığa başvuruyorsa (hiç ihtiyaçları olmamalarına rağmen) biz kime güvenelim onur bey? böyle bişeyi doğrusu amerikalılar ya da fransızlardan beklerdim ama almanlardan gelmesi beni çok şaşırttı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güvenin sağlanması zor şu olaylardan sonra fakat standart testlerin daha gerçekçi yapılabilmesi mümkün. Hala komik şartlarda yapılıyor bu testler. Adam gibi gerçek kullanım şartları yakalanabilirse güven biraz daha hızlı toparlanabilir.

      Sil
  10. japon alın. hata yapıyorlar ama kabul ediyorlar. harakiri yapar eder ama yalan söylemez.

    YanıtlaSil
  11. sahkekarlık onu anladık ama ticari araca ( sonuçta ruhsatta otomobil yazsada ) çift kavramalı şanzıman koymak doğru mudur uzun vade de ? sonuçta bunu alan ya ailesi kalabalıktır yada otev vb. gibi yerlerde transfer için kullanılacak haliyle normal bir oto ya göre daha çok yol yapacağından daha fazla yükle baş etmesi gerekeceğinden ve daha çok hor kullanılacağından şanzıman çift kavramalı koymak doğru bir hareket midir ? asıl merak ettiğim soru bu çift kavramalı araçlar garanti süreleri bittiği zaman haliyle yetkili servislere pek uğramayacaklar ( bizim ülkemizde genelde öyledir ) bu çift kavrama bakımları ( balata her değişimde kalibrasyon gerekli ) yada tamirleri öyle sanayi deki ustalar tarafından yapılabilir mi ? alet edevat vs ? ben esas onları merak ediyorum ne olucak muhtemelen araç saipleri mağdur olucaklardır mesela bir örnek : şirkette jetta dsg ler var ve bu araçların bazıları yurt dışına çıkıyorlar ( yunanistan , bulgaristan gibi bir tanesi şanzıman uyarısı verdi ( yunanistanda sınrımıza çok yakın bir yerde ) doğuşa haber verildi ne yapıcaz diye aracı getirin dediler iyide araç Tr de değl sınıra 44 km kalmış doğuş BİZİ İLGİLENDİRMEZ Dedi yunanistanda da en yakın yetkili servise haber verin dedi , haber verildi TR garantisi bizi ilgilendirmez denildi sonuçta araç tır kasasında TR ye binbir mücadele sonucunda getirildi adamlar serviste de sahtekkarlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 5 yıl sonra gelen horttt... onur ticari'de çift kavrama otomatik sorun mudur? ford custom otomatik nasıl tip şanzıman?

      otomatik vites araba alacak normal kullanıcılar vites tipini ve dayanıklılığını nasıl anlar?

      ben araba alacak olsam sana sorarım o ayrı tabii.. sağ ol sen de yıllardır cevap verirsin bana.ç

      Sil
    2. Ben şahsen her durumda tork konvertörünü tercih ederim. Daha az sorun çıkaracak bir tasarımı var. Çift kavramalılar tasarımları gereği en azından debriyaj balatasını düzenli aralıklarla yiyorlar. Tork konvertöründeyse yağlar temiz tutulduğu halde bir sorun çıkması zor.

      Ford tork konvertörü kullanıyor Transit Custom'da.

      Sil