11 Aralık 2014 Perşembe

Mazda3 Hatchback SKYACTIV-G 1.5 AT Power


Mazda modellerinin isim değişikliğine uğramasının ardından 323 yerine geçen Mazda3'ün ilk nesil modelleri 2003 yılında ortaya çıktı. Daha yuvarlak hatlara sahip ikinci nesil 2008 yılında yüzünü gösterirken Kodo tasarım dilini kullanan üçüncü nesil araçlar 2013 yılından beri bizle. İlk etapta hatchback modeliyle karşımıza çıkan Mazda3'ün sedan gövde seçeneği de çok geçmeden piyasaya çıktı.

Avrupa pazarında 2 litre hacimli benzinli ve 2.2 litre hacimli Diesel motor seçenekleri de bulunan otomobil Kuzey Amerika gibi pazarlardaysa 2 ve 2.5 litre hacimli benzinli motorlarla satılıyor. Avrupa'da 100 beygir güç üretebilen 1.5 litre hacimli benzinli ünitenin 120 beygir gücündeki versiyonu Türkiye'de sunulan tek motorken bu ünite manuel veya otomatik şanzımanla alınabiliyor.


Dış Mekan


Kodo tasarım dilini kullanmaya başladığından beri çok çekici görünüme sahip modeller üreten Mazda C segmentinde de bu alışkanlığını sürdürmüş. Büyük beşgen ön panjurun altında başlayan kromajlı çıta ince yapılı farların üzerine kadar ilerlerken sis farları ve sinyaller tamponun köşelerine yerleştirilmiş.

Şişkin çamurluklar, bombeli kaput ve 18 inç çaplı jantlar güçlü bir görünüm sağlarken köşelerine sinyal entegre edilmiş yan aynalar cam birleşim noktasına değil kapıların metal bölümüne sabitlenmiş. Arkaya doğru yükselen cam çizgisi, köpekbalığı yüzgeci şekilli anten, ince yapılı LED stoplar ve arka çamurluklar üzerinde içeriye doğru girinti yapan C sütunu da dinamik görünüme katkıda bulunmuş.

4.465 mm boya sahip olan Mazda3 hatchback 1.795 mm genişliğe sahip. 2.700 mm'lik aks mesafesini sedan kardeşle paylaşan aracın yüksekliği de sedanda olduğu gibi 1.450 mm.


İç Mekan


Mazda3'ün dinamik çizgileri iç mekanda da devam ediyor. Kapı kolları ve vites konsolunda piyano siyahı kaplamalar kullanan Mazda elektrikli cam ve yan ayna kumandalarını sürücü kapısına almış. Kapı içlerinde, büyük pet şişeleri alabilecek şekilde tasarlanmış cepler çok geniş hacim sunmuyor.

Deri kaplı, çok fonksiyonlu ve üç kollu direksiyon simidinin solunda ESP, start-stop, arka araç izleme sistemi, adaptif far ayarı, şeritte kalma asistanı ve ideal lastik basınç ayarlama düğmeleri yer alırken motor çalıştırma düğmesi sağa alınmış. Simit arkasında vites değiştirme kulakçıkları ve kalın kumanda kolları bulunurken şık tasarıma sahip gösterge panelinde merkezi devir göstergesinin yanlarında dijital göstergeler görülebiliyor. Dijital hız göstergesi de devir sayacı içerisine alınırken bu bilgi gölgelik üzerindeki head up display'den de izlenebiliyor.

Orta konsol üzerinde Mercedes modellerini hatırlatan sabit dokunmatik ekran göze çarpıyor. Daha aşağıda metal görünümlü çerçeveye sahip havalandırma ızgaraları, park sensörü ve ön koltuk ısıtıcılarının kumandaları, arka koltuk emniyet kemeri ve ön yolcu hava yastığı uyarıları şık tasarıma sahip havalandırma düğmelerinin üzerine yerleştirilmiş. Bu bölümün hemen altında da CD-DVD girişi bulunuyor.

Vites konsolunda şık vites topuzu, el freni kolu, çift bardaklık ve dokunmatik bilgi ekranının manuel kumandaları yer alırken ön koltuklar arasında bulunan kol dayanağının altında yerinden çıkabilen küçük bir göz, geniş bir depolama alanı, iki USB ve bir Aux girişi, SD kart yuvası ve 12 Volt soketi bulunuyor.

Arka koltuklarda iki bardaklığa sahip katlanabilir kol dayanağı bulunurken katlanabilen sırtlıklar sayesinde 364 litre hacimli bagaj genişletilebiliyor.


Konfor


Mazda'nın dinamik görünümlü hatchback modeli görünümü gibi bir karakter sunuyor. Ortalamanın üzerinde sertliğe sahip olan aracın süspansiyon sisteminden daha yüksek konfor seviyesi elde edebilmek için 17 inç çaplı jantlar ve daha geniş yanaklı lastiklerle gelen Motion veya Reflex paketleri tercih edilebilir.

Yol sesi izolasyonu konusunda sınıfı standartlarını yakalayabilen Mazda3'ün rüzgar sesi izolasyonuysa oldukça başarılı. Tiz bir motor sesine sahip olan otomobil özellikle düşük devirlerde sessiz bir yapıya sahip.

Konfora yönelik donanımlar konusundaysa başarılı olan test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, yağmur ve far sensörleri, ön koltuk ısıtıcıları, yol bilgisayarı, dokunmatik ekrana sahip navigasyon, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, Bluetooth bağlantısı, hız sınırlama ve sabitleme sistemi, mesafe takip sistemi, arka araç izleme sistemi, adaptif farlar, şeritte kalma asistanı, ön ve arka park sensörleri, çift bölgeli havalandırma sistemi, SD kart yuvası, çift USB girişi ve Aux girişine sahip 9 hoparlörlü Bose ses sistemi, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, yokuş kalkış desteği, yıkama sistemine sahip bi-xenon farlar ve head-up display yer alıyor.

Geniş oturma yüzeyine sahip olan koltukları da önde bel desteğine sahip olan Mazda3'ün 6 ileri vitesli otomatik şanzımanı şehir sürüşlerinde en büyük konfor donanımı olarak görülebilir. Tork konvertörlü ünite yumuşak geçişleriyle sportif sürüşlerde bile sarsıntı yaratmıyor.

Bu arada genelde bu konuya değinmiyorum fakat Mazda3'ün donanımında sunulan 9 hoparlörlü Bose ses sistemi segmentinin standart donanımda sunulan en başarılı sistem olarak göze çarpıyor.


Sürüş


Otomobilin sertçe ayarlanmış süspansiyon sistemi ve 215/45-18 ölçülerindeki lastikleri birleşince sportif sürüşler de zevk vermeye başlıyor. Ani direksiyon hareketlerine huzursuz cevap vermeyen otomobili izinden saptırmak zor. Çok zorlandığında önden kayma eğiliminde olan Mazda3'ün ESP'si de erken devreye girmeyerek sürücünün eline biraz daha güç veriyor.

Hem dış hem de iç mekan tasarımı sportif görünen aracın yere sabitlenen gaz pedalı kolay dozlanırken fren sistemi de kısa stroklu olması sayesinde hızlı sürüşler için ideal. Şanzımanın hem vites topuzu hem de direksiyon arkasından manuel olarak kumanda edilebilmesi olumluyken manuel olarak vites küçültüldüğünde otomatik şanzımanın vites büyütmek için beklemesi de yüzleri güldürüyor.

Tepkileri ve yolla iletişimi başarılı olan direksiyon sistemi de dinamik sürüşler için ideal olsa da 120 beygir güç, 150 Nm tork üretebilen 1.5 litre hacimli benzinli motor bu iş için güçsüz kalıyor. Maksimum gücü 6.000, torkuysa 4.000 d/d'da üretebilen ünitenin yüksek performans sunabilmesi için bu devirler arasında kullanılması gerekiyor.

RX-8'in rotary motorunu andıran tiz bir sese sahip olan ünite yüksek devirlerde kulağa hoş geliyor olsa da yakıt tüketimi de artışa geçiyor. Sürücüsüz durumda boş ağırlığı 1.231 kg olarak açıklanan test otomobili 0'dan 100 km/s sürate 11.6 saniyede ulaşabilirken maksimum sürati 185 km/s olarak açıklanıyor. Düşük sabit süratli otoyol sürüşlerinde yakıt tüketim ortalaması 6 litre/100 km'nin altına düşüyor olsa da test ortalaması 8.9 litre/100 km olarak gerçekleşti.


Fiyat/Donanım


Türkiye'de tek motor seçeneğiyle alınabilen Mazda3'ün giriş donanım paketi ve 6 ileri vitesli manuel şanzımanla fiyatı 61.350 TL olarak açıklanırken otomatik şanzıman için 3.400 TL fark isteniyor. 73.500 TL karşılığında alınabilen Power donanım pketindeyse otomatik şanzıman standart olarak sunuluyor.

Diğer standart donanımlar arasında elektrikli cam ve yan aynalar, elektrokrom iç ayna, yağmur ve far sensörleri, ön koltuk ısıtıcıları, yol bilgisayarı, dokunmatik ekrana sahip navigasyon, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, Bluetooth bağlantısı, hız sınırlama ve sabitleme sistemi, ön ve arka park sensörleri, çift bölgeli havalandırma sistemi, SD kart yuvası, çift USB girişi ve Aux girişine sahip 9 hoparlörlü Bose ses sistemi, düşük sürat fren desteği, arka araç izleme sistemi, ESP, yokuş kalkış desteği, ön, yan ve perde hava yastıkları, anahtarsız giriş ve çalıştırma sistemi, yıkama sistemine sahip bi-xenon farlar ve head-up display bulunuyor.

Opsiyonel donanım listesi çok uzun olmayan otomobilin ateş kırmızısı gövde rengi için 1.500 TL istenirken şerit değiştirme uyarısı, uzun far kontrol sistemi, adaptif farlar, radarlı hız kontrol sistemi ve akıllı fren desteğini içeren Power Sense paketi 4.200 TL karşılığında alınabiliyor.


Sonuç


Mazda3 de büyük kardeşi Mazda6 gibi beni çok sinirlendiren bir otomobil oldu. Harika bir dış tasarımla birleşen canlı iç tasarım çok albenili bir araç yaratırken altyapı da dinamik sürüşlerden hoşlanan sürücüleri kendisine çekecek tipte. Zengin standart donanım ve yeterli değişkenliği sunan iç mekanla da Avrupalı rakiplerinden geri kalmayan Mazda3'ün tam otomatik şanzımanıyla sunduğu konfor da yarı otomatik şanzımanlı rakiplerinin önünde.

Direksiyonuna geçildiğinde kendisini evinde hisseden sürücüyü üzen tek noktaysa motor oluyor. Rakipleri karşısında düşük kalan güç ve torkunu, atmosferik beslemeli olması nedeniyle yüksek devirlerde sunabilen otomobili hızlı bir şekilde kullanmak yüksek yakıt tüketimi anlamına geliyor. 185 beygire kadar güç üretebilen motor seçenekleri astronomik vergiler nedeniyle Türkiye'ye gelemeyen Mazda3'ün bu durumda en büyük eksiği bir turbo besleme gibi görünüyor.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

24 yorum:

  1. Sinirlenmeniz iyi manada galiba ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değil aslında. Tek kötü noktası motoru fakat o kadar büyük bir nokta ki insan görmemezlikten gelemiyor. Bir turbo beslemeyle benim favorim olabilirdi bu segmentte. Ah Mazda ah...

      Sil
    2. Kesinlikle katılıyorum. Bi arkadaşım araç çok hoşuna gitmesine rağmen deneme sürüşünde yaşadığı güç ve tork eksikliği hayal kırıklığından dolayı Opel Astra 1,4 Turboyu tercih etti.

      Sil
    3. astrayla beraber c segmentinin en güzel 2 aracından biri bu ama dediğiniz gibi turbo besleme olmaması cidden bütün işi bozuyor.astra'nın eksiği de çok ağır olması.tasarım olarak çok geride olan golf'ün neden çok satıldığını açıklıyor sanırım bu durum.

      Sil
  2. video test yapmayı düşünüyor musunuz? külfeti olur ama sonuçta iyi olurdu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. öyle bir şey yapsa zaten ne carviser kalır ortada ne otopark.com ah onur abi ah neden ha neden

      Sil
    2. Çok soran oldu bu aralar bu soruyu. Yapmak isterdim ama dendiği gibi zaman alan bir şey. Çekmesi o kadar değil de işlemesi zor. Şu halde bile zaman bulmakta zorlanıyorum,

      Sil
    3. ya aslında video işlerinden anlayan bi arkadaşınız varsa olmayacak bişey değil gibi geliyo bana.yine zor olur ama en azından videoyu rötuşlamakla uğraşmazsınız böylece ekstra vakit harcamamış olursunuz

      Sil
    4. Amme hizmeti yapmak isteyen varsa olur tabi :)

      Sil
    5. vallahi bu işlerden anlıyo olsaydım tereddüt bile etmezdim :) blogu takip etmek cidden çok keyifli. bilgisayarı açar açmaz hemen face, ekşi sözlük ve blog'u açıyorum düşünün. daha da güzelleştirmek elimden gelseydi hayatta acaba demezdim :)

      Sil
  3. harika bir araç bence, otomatik vitesi dsg ile karşılaştırırsak nasıl onur bey? örneğin dsgnin kalkışlarda yaşadığı hafif sarsıntı gibi bir şey var mı? Bir de dizel motoru kullanmaya başlasa mazda 3 bahsettiğiniz motor dezavantajı giderilir mi ?105 bg di o motor yanlış hatırlamıyorsam, belki mazda farklı turbo koyarak gücü de artırabilir? son olarak da iç mekan kalitesi golfle mukayese edebilir misiniz? Çok soru olduysa kusura bakmayın...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben konfor konusunda tam otomatikleri tercih ediyorum. Özellikle yaşı ilerledikçe fark daha da açılıyor.

      2.2 litre hacimli turbo Diesel motoru gelebilse harika olurdu ama 1.5 ile de idare edilebilecek gibi. Ekstra güçleneceğini zannetmiyorum ama turbo sayesinde elde edilecek tork seviyesi ve bandı canlandıracaktır aracı.

      İç mekanda parça kalitesi bir miktar daha geride kalıyor ama işçilik başarılıydı. Bir de tasarımda kullanılan şekillerle kaliteyi arka plana atmayı başarabilmişler.

      Sil
    2. Sonuc olarak vergi sistemi sacmalaigi degismedikce, gonlumuze gore bir mazdaya binebilmek zor gibi. Tesekkur ederim yanit icin.

      Sil
  4. güzel bir test olmuş. teşekkürler

    YanıtlaSil
  5. Onur Bey merhaba,
    Aracı test edeli uzun bir süre olmuş ama yine de sormak istedim. Bir süredir Mazda 3 almayı düşünüyorum ama performans konusu kafamı kurcalıyor. Aracın kağıt üzerindeki güç verileri Honda Civic 1.6 vtec' e oldukça yakın. Performans olarak sizce Honda Civic' in çok gerisinde mi? Performans yönünden Mazda 3 eleştirilirken Honda Civic genellikle yeterli bulunuyor. Sizce aradaki fark gerçekten bu kadar büyük mü?
    Test ve yorumunuz için teşekkür ederim.
    İyi günler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Civic'in performansını yeterli bulanlar için bence 3'ün dinamikliği sorun olmaz. Bence ikisi de düşük performansı, orası başka.

      Sil
  6. Teşekkürler, her ikisinin de performansının düşük olduğu konusunda size katılıyorum. Ancak Civic bu anlamda Mazda 3 kadar eleştirilmiyor. Arada ciddi bir fark olup olmadığını merak etmiştim. Efektif bir kullanım için dizel 3' ü beklemek gerekiyor sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fark az olacaktır iki benzinli motor arasında. Honda biraz daha performanslı olsa da günlük kullanımda çok da hissedilmiyor. Özellikle Diesel otomatik olması mantıklı olacaktır.

      Sil
  7. Onur bey, yakıt performansını nasıl buldunuz,yılda 10.000-15.000 km yapan biri olarak bana tavsiyeniz nedir? Honda civic te düşünüyorum ama mazda bana biraz daha kaliteli bir marka olarak geliyor.
    Kastettiğim otomatik vitesli olanı..
    Teşekkür ederim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Genel olarak Japon üçlüsüne uzak düşüyorum ben ne yazık ki. Atmosferik emişli motorlar turbo beslemeli kardeşleriyle karşılaştırıldığında daha kötü tüketim/performans dengesine sahip. Gelecek sene sonunda yeni nesil Civic geleceğinden belki o beklenebilir ama Japonlar arasında Mazda yine en albenili olan bence.

      Sil
    2. Teşekkür ederim onur bey,sayfaniz için tebrikler,başarılar...

      Sil
    3. Ben teşekkür ederim.

      Sil