23 Ağustos 2015 Pazar

Volvo XC90 D5 AWD Momentum


Volvo'da büyük değişim başlıyor. Önümüzdeki 5 yıl içerisinde bütün ürün gamını yenileyecek olan İsveç merkezli üretici yenilenme sürecine büyük SUV modeli XC90 ile başladı. Firmanın son yıllarda büyük fuarlarda sergilediği konseptlerin yüzüne sahip olan araç önümüzdeki yıllarda Volvo tasarım anlayışının nereye gideceği hakkında ipuçları veriyor.

Uzun bir üretim hayatına sahip olan ilk nesil XC90, 2002 yılında piyasaya çıktı. Tasarım detaylarını 2001 yılında sergilenen ACC konseptinden alan otomobilin özellikle burun kısmı zamanının Volvo modellerinden çok farklıydı. 2007 yılında hafifçe makyajlanan XC90'ın üretimi 2014 yılına kadar devam etti. Geçtiğimiz yıl tanıtılan ikinci nesil araçlarda 5 ve 7 koltuk seçeneği sunulurken Türkiye'ye ithal edilen seçeneklerin tamamında üç sıra koltuk olacağı açıklandı. Geçtiğimiz günlerde Alaçatı'da yapılan Türkiye basın lansmanına katıldığım araç 2 litre hacimli turbo Diesel motora sahip bir seçenek.


Dış Mekan


Concept XC Coupé gibi son dönem Volvo konseptlerinin tasarım detaylarını alan 2. nesil XC90 heybetli bir duruşa sahip. Dik burun kısmında büyük ön panjur ve LED farlar dikkat çekerken sportif denebilecek ön tamponda kromajlı süslemeler, ince bir splitter ve en alta yerleştirilmiş sis farları görülebiliyor.

Hafif bombeli bir yapıya sahip olan kaput yanlara doğru biraz daha dinamik bir havaya bürünürken çamurlukların daha geniş üst korumaları da gövde rengine boyanmış. Kapı altlarında da hem gövde rengi hem de metal görünümlü kaplamalara görev veren Volvo test aracını 20 inç çaplı jantlarla donatmış.

Tavanında raylarla birlikte küçük bir yüzgeç anten ve büyük bir panoramik sunroof bulunan aracın arkası, D sütunu boyunca şekillendirilmiş büyük stoplarla dikkat çekiyor. Alt bölümü farklı biçimlendirilmiş bagaj kapağı camının üzerinde spoiler yer alırken tamponun altına yuvarlak yapılı çift egzoz çıkışı eklenmiş.

4.950 mm boya sahip olan XC90'ın genişliği 2.008, yüksekliğiyse 1.776 mm olarak açıklanıyor. Büyük boyutlara sahip aracın aks mesafesiyse 2.984 mm.


İç Mekan


Volvo'nun değişim süreci iç mekandan da rahatlıkla takip edilebiliyor. Kapılar açıldığında karşılaşılan manzara harika. Üst bölümünde koyu renkli deri döşeme kullanılan kapıların ahşap ve metal kaplamalarının altındaysa açık renkli deri kullanılmış. Bowers&Wilkins ses sisteminin hoparlörleri metal korumalara sahipken bütün kapılarda cep sunulmakta. Tamamında metal kapı açma kolları görev yapan kapıların önde yer alanlarında koltuk hafıza butonları da görülebiliyor. Cam ve yan ayna kumandalarıysa sürücü kapısına ergonomik olarak yerleştirilmiş.

Üst bölümü deri kaplı olan ön panele geçilince de kalite algısı değişmiyor. Tepesinde head up display yansıtıcısı ve ses sisteminin ek hoparlörleri bulunan bölümün altında ahşap ve piyano siyahı kaplamalarla metal çıtalar görülebiliyor. Sol kısımda gösterge aydınlatma şiddeti ayarı ve elektrikli bagaj açma-kapatma butonları yer alırken daha da aşağıda büyük bir göz yer alıyor.

Çift renkli deri döşemeye sahip çok fonksiyonlu ve üç kollu direksiyon simidinin arkasında kalın kumanda kolları ve tamamı dijital gösterge paneli görülebilirken orta konsolda geniş havalandırma ızgaraları arasında büyük bir dokunmatik ekran yer alıyor. Koltuklardan ses sistemine kadar hemen hemen her özellik buradan kumanda edilebilirken daha aşağıya ön ve arka cam rezistans, dörtlü flaşör, ses sistemi kısa yolları ve torpido gözü açma düğmeleri eklenmiş.

Yine deri kaplı olan vites konsolunun ön kısmında bir kapaklı göz yer alırken küçük vites kolunun tasarımı da hoş. İçerisinde bardaklıklar ve 12 Volt soket yer alan bölüm şık bir kayar kapağa sahipken motor çalıştırma ve sürüş modu seçim düğmeleri çok seçkin duruyor. Kol dayanağının altında bulunan gözse CD değiştirici, USB ve Aux girişlerini barındırıyor.

Yüksek lüks seviyesi ikinci sıra koltuklarda da devam ediyor. İleri geri kaydırılıp sırtlık açıları ayarlanabilen koltuklarda oturanlar için hem ortada hem de B sütunlarında havalandırma çıkışları yer alıyor. Ön koltukların arasında yer alan ekrandan arka kısımdaki hava sıcaklığı ve koltuk ısıtması kumanda edilebiliyor. Bu bölümde ayrıca kapaklı bir 230 Volt priz ve 12 Volt soket yer alıyor.

Bagaj zeminine gizlenebilen 3. sıra koltuklar için de C sütununa havalandırma ızgaraları yerleştiren Volvo yine bu bölüm için tavana hoparlörler eklemiş. Çamurluk üzerine yerleştirilen kapaklı gözlerin hemen önündeyse bardaklıklar görülebiliyor. Elektrikli olarak açılıp kapanabilen bagaj kapağının ardında, 5 koltuklu kullanımda yaklaşık 700 litre hacim sunulurken ikinci sıra koltuklar yatırıldığında hacim 1.868 litreye ulaşıyor.


Konfor


XC90'ın direksiyonunda yapılan ilk kilometreler aracın konfor odaklı hazırlandığını belli ediyor. 275/45-20 ölçülerine sahip lastikler ilk bakışta ince yanaklı gibi görünse de yola çıkıldığında pnömatik süspansiyon sisteminin darbe emişi konusunda hiç sorunu olmadığı görülebiliyor. Ayrıca büyük boyutlu lastikler küçük çukurlara sığmadığından bu gibi bölgelerde çoğu otomobil gibi süspansiyon desteğine ihtiyaç bile duyulmuyor.

Yol gürültüsü almayan iç mekanın rüzgar ve motor sesi izolasyonu da segment standartlarında. Bu bölümde kulağa gelen en dikkat çeken sesse ön koltukların havalandırma sistemi tarafından üretiliyor. Konu koltuklardan açılmışken, ısıtma ve havalandırma sistemlerine sahip, elektrikli ve hafızalı ön koltuklarda ayarlanabilir uyluk, bel ve yan destekler olması konfor seviyesini artırmış. İkinci sıra koltukların da ileri geri hareket etmesi ve sırtlık açısını ayarlamaya izin vermesinin yanında ısıtma sistemine de sahip olması olumlu.


Dışarıdan da görülebildiği gibi geniş bir iç mekana sahip olan XC90'ın ilk iki koltuk sırasında yer problemi çekilmezken en arkada rahat etmek için ikinci sıranın biraz ileriye kaydırılması gerekiyor. Bu durumda boyu 1.80 metreye kadar olan yolcular için yer problemi kalmıyor. Volvo'nun bütün koltuk sıraları için havalandırma ızgarası ve hoparlör sunması genel konforu artırmış. İnsanın yüzünü güldüren bir başka özellik de bagaj yüklenirken, D sütunu içerisinde yer alan düğmeler kullanılarak arka aksın yükseltilip alçaltılabilmesi.

Konfor donanımı açısından eksiksiz gibi görünen test aracında elektrikli cam ve yan aynalar, çerçevesiz, elektrokrom iç ayna, dokunmatik orta konsol, dijital gösterge paneli, elektrikli, ısıtma ve havalandırmalı, destekleri ayarlanabilir, hafızalı ön koltuklar, ikinci koltuk sırasında ısıtma sistemi, dört bölgeli tam otomatik havalandırma sistemi, 1.400 Watt çıkış gücüne sahip, 19 hoparlörlü Bowers & Wilkins ses sistemi, açılabilir panoramik cam tavan, far yıkama sistemi, far ve yağmur sensörleri, deri döşeme, ahşap kaplama, ileri geri hareket edebilen, sırtlık açısı ayarlanabilen ikinci koltuk sırası, ısıtmalı direksiyon simidi, bütün koltuk sıraları için havalandırma kanalları, arka kapılarda perdeler, anahtarsız giriş ve çalıştırma, pnömatik süspansiyon sistemi, elektrikli bagaj kapağı, bagaj seviye ayarı, 360 derece kamera, navigasyon sistemi, yol bilgisayarı, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, otomatik park yardımcısı, radarlı hız sabitleme sistemi ve çok fonksiyonlu direksiyon simidi bulunuyordu.

Açılabilir panoramik cam tavan sayesinde arka koltuklarda sunulan hacim olduğundan da büyük görünürken B&W imzalı ses sisteminin çok başarılı olduğunu söylemeden geçemeyeceğim. İnanılmaz bir opsiyon fiyatı olsa da araç içerisinde müzik dinlemeden edemiyorsanız kesinlikle düşünülmesi gereken bir donanım.

Aracın konfor seviyesine büyük katkı sağlayan bir diğer donanımsa 8 ileri vitesli tam otomatik şanzıman. Yumuşak geçişlere sahip olan ünitenin çalışma karakteri, aracın sürüş modlarıyla uyumlu olarak değişebildiği gibi vites kolu üzerinden kumanda alabilmesi de olumlu.


Sürüş


Daha önce de belirttiğim gibi ikinci nesil XC90'ın genel yapısı konfor üzerine kurulmuş. 45 yanaklı lastikler ve 20 inç çaplı jantlarla donatıldığında bile iç mekana rahatsız edici sarsıntıların iletilmemesi pnömatik süspansiyon sisteminin yumuşak ayarından ileri geliyor. Aracın 5 sürüş modundan en sportifine gelindiğinde bile büyük bir SUV içerisinde olduğunuz unutulmuyor.

Yere sabitlenen gaz pedalı ve neredeyse bütün destekleri elektrikli olarak ayarlanabilen başarılı ön koltuklar gibi sportif dokunuşlara sahip olunsa da boş ağırlığı 2.1 tonun üzerinde olan yüksek yapılı bir araçtan bahsettiğimiz unutulmamalı. Sürüş modlarıyla birlikte sertleşen direksiyon sistemi, değişen şanzıman ve gaz pedalı karakteristikleriyle sertleşen süspansiyon sistemi XC90'ın fiziksel olarak dinamik sürüş değişiklikeri olarak sayılabilirken gösterge panelinin renk değiştirmesi işin görsel yönü.

Sürüş modu ayarlarının büyük bölümünde yanal salınımlara açık olunsa da spor seçeneğinde süspansiyon sisteminin yüksekliği azaltması virajlarda daha dengeli bir araç ortaya çıkarıyor. Dört tekerlekten çekiş sistemiyse aşırı zorlanmalarda önden kaymaya başlayan aracı izine döndürmekte zorlanmıyor.

Kaputu altında çift turbo beslemeye sahip 2 litre hacimli bir Diesel motor bulunan test aracı 225 beygir güç, 470 Nm tork üretebiliyor. 8 ileri vitesli otomatik şanzıman ve dört tekerlekten çekiş sistemi standart olarak sunulan XC90 D5'in 0'dan 100 km/s sürate ulaşması 7.8 saniye sürerken maksimum sürat 205 km/s olarak açıklanıyor.

Sportif sürüşler için direksiyon simidi arkasına yerleştirilen vites değiştirme kulakçıkları aranıyor olsa da aynı işin küçük yapılı vites topuzu üzerinden yapılabiliyor olması olumlu. Direkt tepkiler veren direksiyon sistemi elektrohidrolik örneklerin tipik hissizliğine sahip.


Fiyat/Donanım


İlerleyen aylarda hibrit versiyonu piyasada olacak XC90'ın şimdilik teslim alınabilen tek seçeneği D5 kodlu versiyon. Tamamı 7 koltuklu ve dört tekerlekten çekiş sistemine sahip olan araçların fiyatı, testime de konuk olan Momentum donanımında 305.390 TL seviyesinden başlıyor.

Standart donanımında elektrikli cam ve yan aynalar, Aux ve USB bağlantısı, 19 inç çaplı jantlar, cruise control, eğim iniş kontrolü, elektrikli, ısıtmalı ve hafızalı ön koltuklar, dört bölgeli havalandırma sistemi, elektrokrom iç ve yan aynalar, üç koltuk sırası, start/stop, yağmur ve far sensörleri, ileri geri kaydırılıp sırtlık açıları değiştirilebilen ikinci sıra koltuklar, far yıkama sistemi, dijital gösterge paneli, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, LED farlar, navigasyon sistemi, ön ve arka park sensörleri, park yardımcısı, yokuş kalkış desteği ve çift çıkışlı egzoz sistemi yer alan aracın opsiyonel donanım listesi de uzun.

Test aracında yer alan ek donanımlar ve vergiler hariç fiyatlarıysa şöyle: İkinci koltuk sırası çocuk koltuğu (450 TL), ısıtmalı silecek çıkışları (160 TL), arka kapı çocuk kilidi (280 TL), heap up display (4.110 TL), adaptif cruise control (4.930 TL), alarm (1.550 TL), arka yan cam perdeleri (660 TL), ön konsol ve kapı üstlerinde deri döşeme (3.820 TL), elektrikli yan desteklere sahip ön koltuklar (820 TL), 20 inç çaplı jantlar (3.090 TL), ahşap kaplama (1.480 TL), CD değiştirici (280 TL), Bowers & Wilkins imzalı, 19 hoparlörlü, 1.400 Watt çıkış gücü sunan ses sistemi (11.730 TL), yolcu hava yastığı iptal anahtarı (230 TL), ısıtmalı arka koltuklar (1.120 TL), ısıtmalı direksiyon simidi (580 TL), LED iç mekan aydınlatması (480 TL), 230 Volt priz (280 TL), metalik gövde boyası (2.640 TL), Xenium II kumanda arayüzü (8.393 TL), aktif süspansiyon sistemi (6.610 TL) ve Nappa deri döşeme (8.800 TL).


Sonuç


Volvo'nun son zamanlarda yaptığı atılımı görmemek mümkün değil. Yeni XC90 modeliyle bu atılımın içerisinde de değişime giden marka, piyasada görülmemiş bir yenilenme sürecine girmiş. Görünümüyle yepyeni bir sayfa açan aracın yeni Volvo modellerinin tasarım detaylarına sahip olması, gelecek yıllarda markadan beklentinin iyice artmasını sağlıyor.

Heybetli duruşuyla İsveçli markanın imajına yakışan bir görünüme kavuşan XC90, vergi avantajı sunan güçlü turbo Diesel motoru ve çağ atlayan lüks anlayışıyla göze batıyor. bu segmentte kullanıcıların hoşuna gidecek üst seviye opsiyonlara da kavuşan büyük SUV çok dinamik bir yapıda olmasa da konfor konusunda kendisinden bekleneni fazlasıyla veriyor. 7 kişilik oturma kapasitesi ve dört tekerlekten çekiş sisteminin 8 ileri vitesli otomatik şanzımanla birlikte standart donanımda sunulmasıysa rekabeti kızıştıran detaylar arasında.


Fotoğraflar


Test sırasında çektiğim fotoğraflara buradan ulaşabilirsiniz.

28 yorum:

  1. Bence rakipsiz ne x5 ne q7 nede bi başkası sizin fikirlerinizi de alabilir miyim onur bey

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dinamik sürüş konusunda X5 bir adım önde. Bir de motor seçeneklerinin sınırlı olması nedeniyle Almanlara karşı bir miktar dezavantajı var ama konfor seviyesi ve donanım gayet başarılı bence.

      Sil
    2. x5in 2 litrelik dizel motoru için değil mi bu söyledikleriniz

      Sil
    3. Motordan bağımsız olarak sportif sürüş modunda aynı dinamiklik yakalanamıyor. Belki R-Design farklıdır ama onu da test etmek lazım.

      Sil
  2. Kristal vites topuzu nasıl sizce? fiyatı belli mi? Bir de bagaj fotoğrafındaki o parçanın fonksiyonu nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kristal vites topuzunu canlı görmedim henüz. Biraz sırıtıyor olabilir. Henüz araçta yer alan opsiyonların fiyatını bilmiyorum. Büyük ihtimalle T8 ile gelecek vites topuzunun fiyatını da onu test edince açıklayabilirim sanırsam. Bagajda ayırma plakası var.

      Sil
  3. biliyorum çok soru sormuş olucam farkındayım şanzıman tork konvertörlü zf 8hp mi ? arazi özellikleri ne seviyede ? arazi modları olan bir range rover mı yoksa x5 seviyesinde asfalt suv'u şeklinde mi ? difransiyel kilitleri var mı? motor triger kayış lı mı yoksa zincirli mi ? direksiyon sistemi elektrikli mi ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hala sorularıma cevap alamadım onur bey ?

      Sil
    2. Soruların iki tanesinin cevabı makalede mevcut. Şanzıman tam otomatik ve Aisin üretimi. Arazi modunda takviye devreye giriyor, ayrıca yükseklik ayarlı süspansiyon sistemi de var dolayısıyla ilk bakışta arazide başarılı olabilecekmiş gibi ama off road yapamadık test boyunca. Dört tekerlekten çekiş sistemi Haldex. Elektronik diferansiyel kilidi var. Kayışın bulunması gereken yerin üzeri bir kapakla tamamen kapalı, dolayısıyla zincirli olması muhtemel, direksiyon da elektrohidrolik.

      Sil
    3. teşekkür ederim

      Sil
  4. Yine arabamdan soğuttun kardeş. Sonuç kısmı yok bu yazıda bu arada galiba burada bir ironi var

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Unutmuşum aceleden. Yazdım hemen.

      Sil
  5. Atanamamış tank

    YanıtlaSil
  6. +2 koltuklar normal bir çok arabanınkin den iyi galiba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hele ön koltuklar kesinlikle öyle.

      Sil
    2. En arka sıraysa çok konforlu değil haliyle. Diz mesafesi kısıtlı. Orta sırayı ileri ittirmek gerekiyor konfor için. Yalnız oraya da özel havalandırma ızgaraları ve hoparlörler olması hoş.

      Sil
  7. Onur bey sordunuz mu niye Autoshow'a gelmemişler?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sormama gerek yok ki. Volvo artık Dünya çapında sadece 3 fuara katılacak. Haliyle Auto Show bunlardan biri değil.

      Sil
    2. Tenezzül etmiyorlar artık yani...

      Sil
    3. Çok da saçma bir karar değil aslında. Çok para harcanıyor ve satışlara yansımıyorsa iptal edilebilir bu tip organizasyonlara katılım.

      Sil
  8. Şunun şurasında 1.6 Diesel Otomatik'e ne kalmış ki?
    Tamam vurmayın!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1.3 multijet 95hp 5 ileri manuel türkiş edisyon olsa yok satar. Konu kilit.

      Sil
    2. 2 gerizekalı ne konusuyosunuz anlamadım ki

      Sil
  9. fotoğraflar foça tarafında mı çekildi :)

    YanıtlaSil
  10. onur bey kişisel olarak görüşün nedir? 2.0 litre motor bu araç için yeterli mi kaç tane turbosu olursa olsun baya büyük ve ağır bir otomobile benziyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Spor araç değil sonuçta ama hantal da değildi. Performans isteyenler için T8 gelecek nasıl olsa.

      Sil